El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

Inspiracions apocalíptiques i post-apocalíptiques
Llegit 9021 cops
Desembre 30, 2013, 12:16:33 pm
Engegar el món a fer punyetes sempre pot ser un assumpte interessant. Les variants són múltiples. Algunes no són gaire originals. En qualsevol cas poden donar a lloc a entorns interessants de joc. Guardo aquest primer post del fil per anar-lo editant i anar actualitzant la llista que anem traient entre tots.

Llistat de lectures:
  • Akira,  Katsuhiro Otomo, 1982-1993
  • Assaig sobre la ceguesa ( Ensaio sobre a cegueira), José Saramago, 1995
  • El dia dels trífids (Day of the triffids), John Wyndham, 1951
  • El planeta de los simios ( La planète des singes), Pierre Boulle, 1963
  • Els Jocs de la Fam (The Hunger Games), Suzanne Collins 2008
  • Els Jocs de la Fam II: En Flames (Catching Fire), Suzanne Collins 2009
  • Els Jocs de la Fam III: L'Ocell de la Revolta ( Mockingjay), Suzanne Collins 2010
  • Fin, David Monteagudo, 2009
  • Germà de la Terrra (Brother of the Earth), Robert Swindells, 1984
  • L'any de la plaga, Marc Pastor, 2011
  • L'esquelet de la balena, Davic Cirici, 1986
  • La Carretera, (The Road) Cormac McCarthy, 2006
  • La Guerra dels mons, (The War of the Worlds) H.G. Wells, 1898
  • La Pesta Escarlata, (The Scarlet Plague) Jack London, 1912
  • Mecanoscrit del Segon Origen, Manuel de Pedrolo, 1974
  • Metro 2033, Dmitry Glukhovsky, 2005
  • Metro 2034, Dmitry Glukhovsky, 2009
  • Universo Metro 2033. San Petersburgo(Universe of Metro 2033: Piter), Shimun Vrochek, 2010
  • Soy Leyenda (I am Legend), Richard Matheson, 1954
  • ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? (Do Androids Dream of Electric Sheep?), Philip K. Dick, 1954
  • Warday, El día del holocausto (Warday), Whitley Strieber i James Kunetka, 1984

Llistat de pel·lícules:
  • Akira,  Katsuhiro Otomo, 1988
  • Blade Runner (Blade Runner), Ridley Scott, 1982: Basada en el llibre ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas?
  • City of Ember: A la recerca de la llum (City of Ember), Gil Kenan, 2008
  • El incidente (The Happening), M. Night Shyamalan, 2008
  • El libro de Eli (The Book of Eli), Albert Hughes, Allen Hughes, 2010
  • El planeta de los simios (The Planet of the Apes), Franklin Schaffner, 1968
  • El último hombre vivo (The Omega Man), Boris Sagal, 1971: Basada en el llibre Soy Leyenda
  • El último hombre sobre la Tierra (Last Man on Earth), Ubaldo Ragona i Sidney Salkow, 1964: Basada en el llibre Soy Leyenda
  • Fin, Jorge Torregrossa, 2012: Basada en el llibre Fin
  • Hijos de los Hombres, Alfonso Cuarón, 2006
  • La carretera (The Road), John Hillcoat, 2009: Basada en el llibre La carretera
  • La guerra de los mundos (War of the Worlds), Steven Spielberg, 2005: Basada en el llibre La guerra dels mons
  • Los Juegos del Hambre (The Hunger Games), Gary Ross 2012
  • Los Juegos del Hambre: En Llamas (The Hunger Games:Catching Fire), Francis Lawrence 2013
  • Mad Max, George Miller, 1979
  • Mad Max 2, El guerrero de la carretera (Mad Max 2, The Road Warrior), George Miller, 1981
  • Mad Max más allá de la cúpula del trueno (Mad Max Beyond Thunderdom), George Miller, 1985
  • Soy Leyenda  (I am Legend), Francis Lawrence, 2007: Basada en el llibre Soy Leyenda
  • Sunshine, Danny Boyle, 2007
  • 12 monos (12 monkeys), Terry Gilliam, 1995
  • 28 días después  (28 Days Later), Danny Boyle, 2002
  • 9,  Shane Acker, 2009

Llistat de sèries:
  • Freedom Project , (OVA 7 capítols) Shuhei Morita, 2006-2008
  • Mecanoscrit del Segon Origen, Ricard Reguant, 1985-1986 Basada en el llibre Mecanoscrit del Segon Origen
  • Revolution (temporada 1), Eric Kripke, 2012
  • Revolution (temporada 2), Eric Kripke, 2012

Llistat de videojocs:
  • Fallout, Black Isle, 1997
  • Fallout 2, Black Isle, 1998
  • Fallout 3, Bethesda Softworks, 2008
  • Fallout: New Vegas, Obsidian Entertainment, 1997
  • Metro 2033, 4A Games, 2010, basat en el llibre Metro 2033
  • Metro: Last Night, 4A Games, 2013, basat en l'univers de Metro 2033
  • The Last of Us, Naughty Dog, 2014
« Darrera modificació: Juliol 02, 2014, 11:42:21 pm per Oddball »

En línia

Desembre 30, 2013, 12:35:36 pm
Començo amb la meva primera lectura post-apocalíptica. No vull dir que sigui la primera de la llista, si no que va ser el primer llibre d'aquesta temàtica que vaig llegir. I, encara que sembli mentida, era una lectura obligada a la classe de català del col·legi on anava, tot i que ara mateix en soc incapaç de recordar el curs. Germà de la Terra és obra de l'escriptor anglès Robert Swindells i Laura Santamaria en va fer la traducció al català per Edicions De La Magrana. En alguns llocs el trobareu catalogat com "literatura juvenil", però no deixeu que aquesta etiqueta usen faci desdir. Està escrit des del punt de vista d'un adolescent anglès i fa servir llenguatge senzill i planer que resulta força colpidor a vegades. També deu ser una de les poques novel·les del gènere que trobareu en català. Tot i que potser sortirà alguna altra sorpresa en aquesta llista.

"Els països de l'Est són els països de l'Est i els països occidentals són els països occidentals. Potser no es van avenir en alguna cosa o potser els ordinadors no van funcionar bé. Tan se val, el que compta és que es van desencadenar un seguit d'esdeveniments que ni un boig hauria desitjat i que ni un boig no hagués pogut aturar.

Hi havia míssil
sota terra,
al cel
i dessota el mar.
Prou míssils amb caps termonuclears com per matar,
tres vegades,
tota la població de la Terra

I alguna cosa els va posar en funcionament, va enlairar els d'Occident cap a l'Est i els de l'Est cap a Occident; es van creuar a mig camí com els cotxes en una autopista.
"

Desembre 30, 2013, 01:21:23 pm
Un altre clàssic de lectura obligatoria juvenil tens el Mecanoscrit del segon origen (Manuel de pedrolo). pel que rtecordo de quan el vaig llegir, a mi no em va fer massa el pes ja que vaig trobar els protagonistes molt curts de gambals i que no evolucionaven al llarg del llibre, però jha estat molt llegit i està ambientat molt mes a prop que els classics "made in USA".

Per pelis, suposo que Sóc Llegenda entraria, així com 28 dies després i Blade Runner, que de fet és un món postapocalíptic també.
« Darrera modificació: Desembre 30, 2013, 01:22:54 pm per Elmoth »

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

Desembre 30, 2013, 06:20:21 pm
És curiòs que l'ambientació post-apocalíptica mai passa de moda. Suposo que deu ser un sub-producte de la irremeiable balcanització del nostre estimat planeta...  :-[

Afegeixo la novel·la El dia dels Trífids (Ed. Magrana). On el desencadenant de la fí del món s'explica vagament, però el resultat són unes plantes realment malèvoles. Anant més enllà, trobo aquesta novel·la apocalíptica molt optimista. Doncs la fi del món dóna la possibilitat de construir-ne un de nou. Qui sap si millor...

Per pelis, suposo que Sóc Llegenda entraria, (...)

A quina pel·lícula et refereixes? Doncs de l'excel·lent novel·la de Richard Matheson, I Am Legend (que s'hauria d'afegir també en aquesta llista si estigués traduida), se n'han fet, que jo sàpiga dues adaptacions. La primera, en el meu parer la millor, s'anomena Omega Man i la protagonitza en Charlton Heston.

La última, amb en Will Smith, és un remake.
« Darrera modificació: Desembre 30, 2013, 06:35:26 pm per Trollkin »

En línia

Desembre 31, 2013, 02:18:39 am
Vaig llegir Mecanoscrit del Segon Orígen fa molts anys. Hmmmm... potser és l'hora que li doni una nova repassada. Però pel que recordo, no és dels que em va deixar petja. Al primer post he afegit també la sèrie de televisió que es va fer a TV3. No sé si algú la recorda. Em penso que era diumenges a la nit i a mi m'enviaven al llit quan la caràtula treia el nas.

Sobre Soy Leyenda, també l'he llegit. De moment he evitat el Sr. Smith. Vaig preguntar a algú que l'havia vista com acabava la peli. I si no em va enganyar, no té res a veure amb el final del llibre. I la gràcia d'aquest llibre està justament en el final. Així que, de moment, me n'abstindré. El que no sabia era que existia Omega Man (El último hombre vivo en castellà). I estirant, estirant, resulta que hi ha un film encara anterior basat en el mateix llibre: El último hombre sobre la Tierra. Li xiuxiuejaré a la mula, a veure que surt.

De Blade Runner només n'he vist la pel·lícula, tot i que els meus companys fanàtics de la ciència ficció em miren con si estigués incomplet per no haver-me llegit el llibre (¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas?) en la que es basa (molt lliurement, diuen). Del que no tenia ni idea és de que es descriu un entorn post-apocalíptic. A la película la situació pinta magre, però... Quan ho ha dit l'Elmoth he investigat una mica. Doncs sí! El panorama està tan fotut per que hi havia hagut una guerra nuclear prèvia i part de la terra estava coberta per pols radioactiva. Apa, nou descobriment. Així que he inclòs tant el llibre com la peli a la llista del primer post.

Desembre 31, 2013, 09:40:43 am
Les últimes lectures que recordo del tema (i que considero recomanables):
- Assaig sobre la ceguesa / Jose Saramago
- Fin / David Monteagudo
- L'Any de la plaga / Marc Pastor

En línia

Desembre 31, 2013, 10:02:08 am
Vaig llegir Mecanoscrit del Segon Orígen fa molts anys. Hmmmm... potser és l'hora que li doni una nova repassada. Però pel que recordo, no és dels que em va deixar petja. Al primer post he afegit també la sèrie de televisió que es va fer a TV3. No sé si algú la recorda. Em penso que era diumenges a la nit i a mi m'enviaven al llit quan la caràtula treia el nas.

Mecanoscrit a mi tampoc em va deixar petja. L'he citat per proximitat, però tampoc em va semblar cap cosa.

La del Charlton Heston no l'he vista. Tampoc he llegit el llibre i per tant la peli del Will Smith no em va decebre ja que no tenia idees preconcebudes de com seria. Els "bitxos dolents" si que em van semblar una mica fluixets, però la historia no estava malament en tota la part d'ell fent el gamba per una ciutat solitària.

I per post-apocalipsi no hi ha res a dia d'avui que hagi superat Mad Max.

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

Gener 01, 2014, 02:14:51 pm
Bones.

Faig una aportació i us poso al corrent de les modificacions de la llista.

L'aportació és Warday de Whitley Strieber i James Kunetka. El va publicar en castellà Grijalbo l'any 1984, però no és un llibre difícil de trobar en mercats de segona mà. Al mercat de Sant Antoni l'he vist més d'un cop i jo vaig aconseguir l'exemplar que tinc l'any passat en una paradeta de llibres vells al mercat de Sant Sadurní per un euro. Deu ser d'aquells best-sellers com Tenko, El quarto protocolo o El Quinto Jinete, que els trobes arreu. En castellà, el títol anava acompanyat de la denominació "El dia de l'holocausto".

No és dels llibres que et deixa amb el cul enganxat a la cadira i no pots parar de llegir. Però si el que busqueu són referències sobre uns plausibles Estats Units post-atac nuclear on inspirar alguna partida de rol, aquesta és una bona elecció. Els dos autors són ells mateixos els personatges de la novel·la i l'expliquen en primera persona. La narració es situa uns cinc anys després del "Dia de l'holocaust", un intercanvi nuclear entre la Unió Soviètica i els Estats Units. Als Estats Units, l'atac dura 36 minuts i canvia el país per sempre.

Els dos personatges centrals són un escriptor i un periodista. El país està escapçat i depenent de l'ajuda exterior. Però comença a refer-se. I quan la primera prioritat deixa de ser la supervivència, els dos protagonistes comencen a fer-se preguntes. Què va passar? Per què? Com es viu més enllà de la meva ciutat? Ens estem recuperant? Existeixen els Estats Units? De manera que inicien un viatge pel territori americà buscant contestar aquestes preguntes i moltes més. Durant el viatge faran entrevistes, accediran a documents oficials i coneixeran de primera mà el que només havien sentit per rumors.

En el llibre hi trobareu mapes, estadístiques, malalties de la població, procediments d'emergència i un bon grapat de potencials PNJ's. Des dels membres de la delegació sanitària britànica fins als nous emprenedors que recuperen materials de les zones abandonades. S'hi barreja l'estil periodístic amb les reflexions personals de cadascú. Al llarg del viatge els dos protagonistes aniran recuperant les peces d'un trencaclosques trencat que els ajudarà a entendre què ha passat, què ha fet la gent per superar-ho i com podria ser el seu futur.

He actualitzat la llista del primer post amb les tres recomanacions d'en Nyarla (que fan molt bona pinta). He afegit Mad Max (Elmoth) i les seves seqüeles i la versió cinematogràfica de Fin.

Gener 01, 2014, 08:17:25 pm
Gran fil!

A la llista hi afegiria un llistat de jocs i videojocs, ja que hi ha força jocs de temàtica apocalíptica/post-apocalíptica, com The Last of Us (una meravella de joc, i l'ambientació inspira molt per Etern Estiu), Fallout, Metro 2033, Half Life 2...

De pelis, hi afegiria City of Ember, La carretera, El incidente, Akira, Freedom project, La guerra de los mundos, 2012, El dia de mañana, El libro de Eli, La niebla, Sunshine, Hijos de los hombres, Matrix, i així rotllo "infantil", Número 9...

De sèries, n'hi ha una que s'anomena Revolution. Només en vaig veure el primer capítol, però.

De llibres, ara em ve al cap L'esquelet de la balena, de David Cirici, i Akira.
Per cert, a mi el mecanoscrit sí que em va marcar. Al principi l'estil se'm feia estrany, però després em va agradar molt.   :)

« Darrera modificació: Gener 01, 2014, 08:22:57 pm per Jenny »

En línia

Gener 02, 2014, 07:23:58 pm
Fem crèixer la llista!

Afegeixo el llibre La Pesta Escarlata de Jack London, de l'any 1912. És un pioner. Cito de la contra-portada:
  "Jack London ens ofereix en aquest relat una visió apocalíptica del final d'una societat incapaç de controlar el seu procés i que és a mans de la naturalesa."

Un altre pare fundador de l'apocalipsi i la ciència-ficció:
La guerra dels mons escrita per H. G. Wells l'any 1898.

Per fer honor a la temàtica d'aquest fòrum, hauriem de fer la llista de jocs de rol post-apocalíptics, no? L'enceto amb el Twilight:2000 o com sobreviure després de la tercera guerra mundial. Joc de rol de caire "realista" (sense mutacions, ni poders psiònics) i descaradament militarista.

« Darrera modificació: Gener 02, 2014, 07:32:14 pm per Trollkin »

En línia

Gener 03, 2014, 10:17:38 am
Metro 2033 i Metro 2034, apart de ser videojocs, també són novel·les, d'en Dmitri Glukhovski.

Metro 2033: Relata l'aventura d'un jove ciutadà d'una de les estacions de metro de la devastada Moscou, que en l'any 2033 després d'una guerra nuclear ha quedat arrasada. Els ciutadans de Moscou s'han refugiat en el metro i han format petites ciutats a les estacions. Aquest jove ciutadà, l'Artjom, ha d'alertar a una llegendària estació de metro, la Polis, del perill que pateix tota l'estació per culpa d'uns mutants de l'exterior.

I no sé si incloure-hi els Jocs de la Fam, ja que representa que és "postapocalíptic". A mi em va agradar tot i que sigui més una història teenager i hagin fet una merda de pelis.
« Darrera modificació: Gener 03, 2014, 10:23:07 am per Jenny »

En línia

Gener 03, 2014, 09:31:54 pm
Dona, si s'han inclòs totes les de Mad Max, Fin i Soy Leyenda, no crec que Els Jocs de la Fam sigui pas pitjor (la segona no l'he vista). ;D

Potser al llistat de films inclouria 12 monos, El Planeta de los simios, Snow Piercer i Cartas de un hombre muerto. The Walking Dead al de sèries. I com a pel·lícula d'anime: Grey.

Ep, Snow Piercer i Cartas de un hombre muerto no les he vist. La primera la incloc per la originalitat de l'argument inicial, i la segona per ser russa... sí, ho sé, no és pas un argument de pes, però tinc una debilitat pel cinema rus, o de temàtica russa i la buscaré on faci falta per veure-la ben aviat. Aquí el tràiler :P Per acabar, Grey, la peli d'anime em va encantar en el seu moment, sent de les primeres que vaig veure en aquell programa del canal 33 sobre anime.

Fins una altra talps!
« Darrera modificació: Gener 03, 2014, 09:35:50 pm per Meriba »

En línia

Gener 04, 2014, 10:34:36 am
Dona, si s'han inclòs totes les de Mad Max, Fin i Soy Leyenda, no crec que Els Jocs de la Fam sigui pas pitjor (la segona no l'he vista).

Jo tampoc n'he vist la segona part, però els llibres em van enganxar força.

De pelis, potser es podria afegir també Pandorum, tot i que sigui més un èxode, com la sèrie Battlestar Gallactica.

Gener 04, 2014, 11:06:35 am
Pandorum té detalls molt xulos, malgrat acabar convertint-se en un Doom, també la inclouria. I què us sembla La Fuga de Logan? Personalment em va sorprendre.

PD: No sé si voleu incloure tot el que hi hagi del gènere o fer una mica de criba, tot i que em sembla que fem tard per la criba  ;D Oh Gran Talp, pronuncia't si us plau!!

Gener 04, 2014, 02:47:37 pm

PD: No sé si voleu incloure tot el que hi hagi del gènere o fer una mica de criba, tot i que em sembla que fem tard per la criba  ;D Oh Gran Talp, pronuncia't si us plau!!

Bè, aquest fil l'ha obert l'Oddball. Així que millor que sigui ell qui cribi o apunti enllaços a granel.  :D

En línia