El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

Reflexions sobre la creació de personatges
Llegit 1880 cops
Desembre 03, 2013, 11:24:38 am
Algunes reflexions sobre els personatges i el sistema.

Hi ha 3 elements importants. Combat, social i fer el boig pel camp. Ser bo en les 3 és molt difícil. Es pot arribar a ser bo en una i mitjanet en un segon camp, però sense exagerar. En el tercer camp millor que ni et plantegis intervenir-hi gaire.

El sistema fa que els personatges siguin mitjanets en combat d’entrada, o sigui que podem triar entre ser bons en combat i mitjanets en un altre camp o mitjanets en els 3 camps amb un que sobresurti una mica.

Una habilitat útil té nivell 3. A nivell 2 es poden obtenir èxits el 42% de les vegades a dificultat 14 (la normal) (25% si estàs cansat o ferit).  Amb 3D tens èxit un 66% de les vegades (42% si estàs cansat), amb la qual cosa la teva estadística millora sensiblement. Invertir a 4D et fa ser brutal en una habilitat, ja que normalment només fallaràs amb la runa de Sauron (8,3% de les vegades), però  suposa una inversió tan brutal de punts d’habilitat que no crec que valgui la pena.

Les característiques bàsiques que tens et permeten arribar a tenir fins a 4 habilitats a nivell 3. Això és el màxim que pots assolir, em sembla. Per tant, és millor no flipar-se massa. Em sembla que invertint punts d’Esperança pots sumar la teva característica associada a l’habilitat a la tirada, per tant es poden incrementar aquests totals, però a costa de gastar un recurs important. No obstant, això fa que una habilitat a nivell 2 sigui útil Una habilitat a nivell 1 només és útil si es una habilitat favorita (les subratllades: que sumen el valor de la característica FAVORITA quan gastem un punt d’esperança) i volem gastar puntes d’Esperança. Per tant, és útil per tirades que no farem massa sovint i amb característiques altes (7 o més).

Taula de probabilitats d'exit feta a saco segons dificultat: ha quedat fatal, pero si l'enganxeu en un EXCEL es veu perfectament.
TN      Cansat   12   12 cansat   14   14 cansat   16   16 cansat
1D   3.5   2.5   25,0%   16,6%   8,3%   8,3%   8,3%   8,3%
2D   7   5   58,3%   41,7%   41,7%   25,0%   25,0%   8,3%
3D   10.5   7.5   83,3%   58,3%   66,7%   41,7%   50,0%   25,0%
4D   14   10   91,7%   83,3%   91,7%   66,7%   83,3%   50,0%

Les habilitats de combat costen el doble d’incrementar. Per tant, la gran decisió en crear un personatge és si ens gastem la milionada de punts que costa pujar una habilitat de combat a nivell 3 (6 punts) o invertim els nostres punts en incrementar altres habilitats. Si invertim en combat, seria bo invertir en Viatjar (per no arribar cansat als combats, especialment si som de cos a cos) i en Batalla, que és una habilitat que ens dona bonus a fer coses al mig d’un combat. Com a habilitat terciària, Alerta probablement sigui una bona cosa.

La segona decisió és si volem ser un tipus especialitzat en interacció social o en habilitats campestres. Pot ser que sigui la nostra habilitat primària (si no escollim combat) o secundaria (si hem escollit combat). Els homes de Dale i del llac són bons en habilitats socials, mentre que els homes del bosc i els elf tendeixen a ser millors en habilitats campestres i els costa guanyar molts punts en habilitats de socials. Els beornides, hobbits i nans no ho tinc clar ja que no els he investigat massa.

Habilitats socials útils n’hi ha 4 sobretot: una de Costums, (generalment cortesia) i les 3 de personalitat. Habilitats campestres n’hi ha moltes, però destaquen Viatjar, Alerta, Sigil i les 3 de supervivència (explorar i caçar amb Curar com a secundària). Destaquen sobretot les 4 útils en la fase de viatge (Viatjar, Explorar, Caçar i Alerta). Aquestes estaria bé que algú les tingues a nivell 3, preferentment personatges diferents (si, això és meta-joc, ho sé). Viatjar és realment útil per tothom, ja que hem de fer tirades de Viatjar per no cansar-nos durant el viatge.

Un personatge hauria de triar dues de les habilitats del seu camp on vol ser realment bo i deixar les altres a 2, confiant en que pugui fer un bon paper fent servir punts d’Esperança. Combat i Viatjar són bones habilitats o invertir punts sobrers si en teniu 8que ho dubto). Si teniu molts coneixements d'enem,ics o àrees geogràficques, alguns punts en Saber poden ser una bona idea. Sí, he recomanat més habilitats de les que hi ha punts per gastar-se  ;D

Un element clau quan escollim habilitats de COMBAT és la Parada. Es millor que no t’impactin que no pas resistir impactes que ja et fan: De fet resistir cops normals és IMPOSSIBLE en aquest joc (les armadures només ajuden amb els cops crítics) i per tant es basa en que no et parteixin la cara. Una Parada de 7 vindria a ser el mínim per tenir una defensa decent. Amb menys, segur que t’impacten de manera bastant regular. Es pot millorar la Parada adoptant una actitud defensiva en combat (recomanable si tens un valor de Parada baix) però en general, millor que no et donin cops. Els escuts són de PM en aquest punt, i hi ha moltes races que tenen Virtuts racials que ajuden en aquest punt. Els homes del bosc i els elfs tenen valors de Ment elevats (5-7), els beòrnides l’habilitat de ser grossos, els hobbits de ser petits i els homes de Vall l’habilitat de mestre de L’espasa. Els escuts afegeixen també entre 1 i 4 punts a defensa (es pot incrementar la defensa en un +1 fent servir la recompensa de Resistent per l’escut) mentre que els homes tendiran a portar escuts per incrementar la seva defensa.

Les armadures funcionen d’una manera estranya, o sigui que pot ser més útil que no ens impactin que no pas resistir els cops com diem. De fer les armadures no et fan resistir millor els cops normals que si vas amb la teva roba interior i prou: et fan resistir millor els cops crítics que et puguin fer. No obstant portar armadura redueix moltíssim la teva resistència als cops normals ja que disminueix el teu Aguant (sobrecàrrega de pes). Si esperes que t’impactin molt (per exemple un nan sense escut per fer servir una arma a dues mans) pot valer la pena tenir una bona protecció. De fet pot ser que si anem amb armadura valgui la pena ARRISCAR per a que ens facin més crítics i poder resistir-los millor. Sona molt estrany, però sembla ser com funciona el sistema.

Els elfs poden ser bons en tot tipus de combat (fletxes penetrants, alts valors de Parada, rodela amb armes a 2 mans...). Els homes del llac millor que es centrin en arc, ja que tenen un factor de Parada baix i això els pot jugar males passades en combat cos a cos. Els homes de bosc tendeixen a ser millors en combat cos a cos (tot i que poden triar bastant) i els nans i beòrnides (virtut: gran) també. Els homes de Vall poden triar, però també penso que destaquen en cos a cos (mestre de l'espasa, guàrdia reial), especialment en lluita defensiva (mestre de l’espasa). Els hobbits ni idea. En general, si tens una habilitat d’armes de 2 i una defensa baixa, millor que disparis. Si tens habilitat de combat 3 pots triar i si la teva parada és alta (8+) pot ser bona idea invertir en cos a cos.

Les recompenses/habilitats de cada facció són clarament diferenciades i això és molt xulo. Els elfs poden ser bons  M’ha agradat. Els homes del Llac són collonuts en habilitats socials, seguits pels homes de Vall. Em sembla que els beòrnides també tenen algunes avantatges i camins en aquest sentit i m'hi jugo alguna cosa que els hobbits molen socialment. Els elfs i homes del bosc no destaquen en aquest punt, però són bastant bons en habilitats de natura. idem dels beòrnides. Els nans i beòrnides són de PM repartint llenya.

Bé, ja ho teniu. Clarament he dedicat massa hores a aquest joc a la darrera setmana.  ;D

Xavi
« Darrera modificació: Desembre 03, 2013, 11:29:45 am per Elmoth »

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

* Desembre 03, 2013, 12:41:43 pm
Bon anàlisi, m'agrada la taula de probabilitats   ;)

Bé, el tema de les habilitats depen molt de com s'enfoqui la partida i de si es dona més importància a certs temes o d'altres. Però vaja, suposo que al ser una història pensada per aquest sistema de joc en concret la cosa anirà bastant com dius. Per cert, jo el sistema de combat encara no me l'he mirat. Amb quantes hòsties se't carreguen, aproximadament?

Destaquen sobretot les 4 útils en la fase de viatge (Viatjar, Explorar, Caçar i Alerta). Aquestes estaria bé que algú les tingues a nivell 3, preferentment personatges diferents (si, això és meta-joc, ho sé).

Home, això... I tota la resta!!  :P

En línia

Desembre 03, 2013, 04:37:05 pm
Gacies :)

Home, això... I tota la resta!!  :P

Si, de fet tens raó  ;D ;D

En línia

Desembre 03, 2013, 07:10:20 pm
Ostres, quin Anàlisi. Gràcies, és molt interessant!

En línia

Desembre 04, 2013, 09:51:55 am
Bé, ahir a la nit vaig fer un repàs als hobbits. Haig de dir que són una CANYA de personatges. Les seves habilitats giren al voltant de les habilitats socials, els costums i el sigil, la qual cosa jo diria que és molt adequada. Una cosa curiosa és que la seva selecció d'habilitats i virtuts (especialment small folk i fair shot) fan que puguin ser veritables ASSASSINS en cos a cos o disparant. De fet, un hobbit dispara millor que un elf i és una anguila en cos a cos ;D ;D Em sembla que són un dels personatges més rodons. Això si, no són especialment aptes per a la vida fora de ciutat: la seva àrea fluixa són les habilitats campestres tot i que poden tenir un valor de Viatge bastant bo i ser un guia en una companyia.

En línia