El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

3d20: Armes contundents, tallants i punxants
Llegit 1399 cops
Desembre 11, 2015, 10:07:17 am
Hola Talpimonaires,

Estic traient temps d'on puc per anar treballant en el 3D20... Vaig avançant a pas de cargol  :(

Estic provant de fer que cada arma sigui "una mica especial" i per això necessito que, a nivell de regles, cada arma pugui fer alguna cosa una mica diferent. Això no vol dir que cada arma tingui una regla especial específica de l'arma (quin mal de cap!!!) sinó que combinant poques regles especials de forma diferent cada arma tingui una mica de personalitat.

Crec que una forma bastant senzilla de fer-ho és considerar com a regles especials els tipus de mal que fan les armes: contundent, tallant i punxant (o perforant/empalant no ho tinc decidit encara). Ho fan diferents jocs, des de GURPS a Runequest... és a dir, que no és res especialment original però penso que pot fer el fet. A veure que tal...  ::)

En resum, quins efectes creieu que són "lògics" per aquests tipus de mal? Tant positius com negatius. M'explico, per exemple al Runequest 6:

- Les armes contundents t'empenyen més fàcilment i et poden deixar una localització "atordida".
- Les armes tallants poden provocar una hemorràgia que et va cansant fins que et mata.
- Les punxants poden quedar-se enganxades provocant una penalització addicional a l'activitat (també fan una mica més de mal).

Jo havia pensat en categoritzar els efectes en aquest sentit:

- Armes contundents: incapacitació temporal d'una localització més fàcil degut a l'atordiment. Segurament treure-li iniciativa més fàcilment a l'oponent. Aquest seria un efecte fàcil d'aconseguir. Aquí m'estic imaginant un guerrer amb una maça anant picant el seu oponent i, tot i que no li fa ferides mortals, el va debilitant i fent-lo retrocedir.

- Armes tallants: més fàcil ferir i trinxar armadures a igualtat de potencia d'impacte. Aquest efecte seria més difícil. Aquí m'estic imaginant la típica amputació de braç (amb armadura i tot si volem ser especialment sàdics  :P).

- Armes punxants: més fàcil penetrar armadura i possibilitat de fer ferides debilitants. Aquests efectes serien els més difícils. Aquí m'estic imaginant el típic guerrer amb llança que s'enfronta a un drac cuirassat d'escates i el fereix profundament a l'estomac. El drac no cau de seguida... però morirà.

Així que, companys, idees o suggerències?

Mooooooooltes gràcies per endavant  :)

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Desembre 11, 2015, 11:57:25 am
les armes i proteccions interactuen de manera diversa. Sempre que vulguis simular una miqueta la realitat, que no ho sé del cert.

les diferents armes de fet són més o menys utils depenent del grau de proteccio. les armes ade tall de fet són utils pel seu poder CONTUNDENT en un área petita contra proteccions flexibles (cota de malla) per la qual cosa la diferenciació per efectes pot ser una mica enganyosa.

De fet jo només diferenciaria entre tipus d'atac contundent i llancivol. El primer provoca mal per trauma, el segon per perforació. Tens problemes com les càrregues i altres situacions però, on per exemple una llança provoca tots dos tipus de mal.

Estaria bé rebaixar el poder habitual de les espases als jocs de rol a un nivell més històric (arma secundaria no massa eficient per si mateixa però facil de transportar, com a arma de defensa i util a cavall com a arma de tall/impacte amb un minim esforç per part del genet).

Per armadures tindriem 3 nivells clasics:
A tenir en comte que la teva proteccióequival a la teva PITJJOR protecció. Els enemics no són totntos. Si no portes casc, t'asseguro que t'esberlaran el crani per molta armadura de plaques que portis. Un escut és la millor armadura inventada per la humanitat fins al segle XX.

Sense armadura i/o  armadura de cuir. protecció inexistent a nivell basic. L'armadura de cuir es irrellevant en combat. es com portar un davantal: et protegeix d'abrassions menors laborals, però no d'algú que et vol esbudellar.

Cuirbuilli / armadura taxonada. Generalment una cuirassa de cuir i metall. Bona contra impacte. Dolenta contra perforació

Gambesson. Fantastic contra impacte, dolent contra armes de tall, mitja contra penetració

Cota de malla amb gambesson a sota. Sense gambesson no serveix per res de res. Millora la protecció del gambesson contra armes de tall.

Plaques. Bona contra tot. Un tanc medieval. No dificulta la movilitat en absolut, tot i que pesa i  portar-ho durant periodes prolongats o intentant fer coses com saltar grans distancies o escalar si que pot dificultar l'activitat pel pes adicional, pero no et fa més patós en absolut.

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

Desembre 11, 2015, 12:54:18 pm
les armes i proteccions interactuen de manera diversa. Sempre que vulguis simular una miqueta la realitat, que no ho sé del cert.

Sí que vull, sí... una altra cosa és que ho aconsegueixi  ;)

M'apunto els teus suggeriments sobre armadures.

Meeeeeeeeerci  Xavi  :).

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Desembre 11, 2015, 01:05:43 pm
Fa un parell de mesos em sona que vem penjar una serie de videos sobre combat amb llança i amb armadura completa de sonats s'aquets que es barallen amb armes reals (recreació històrica) que eren molt bons per veure algunes d'aquestes coses.

Xavi

En línia

Desembre 12, 2015, 11:14:44 am
Interessant :).

Justament aquest passat estiu, vaig tenir unes setmanes inspirades; estava de vacancetes amb la familia, lluny de les meves rutines habituals, podent-me dedicar a pensar amb calma. I una de les coses en les que vaig estar penssant va ser el sistema que corre per tema d'aquesta secció, Basic D20.

M'ha cridat especialment el fet que comentes perquè jo mateix vaig arribar a pensar en alguna cosa similar, però em vaig quedar nomès amb el punt de partida.

Volia detallar, donar personalitat a diferents armes, per dotar el joc d'una mica més de color. En el meu cas, la font de inspiració va ser AD&D 2e, on hi havia el Manual del Buen guerrero i on tractaven la mateixa tipologia d'armes (contundente, filo o perforante)

Vaig muntar una graella amb tres files i tres columnes on creuava per un costat el tipus de dany (tall, perforació o contundent) i la manera d'esgrimir/mida de l'arma per l'altre (arma lleugera, a una mà i a dues mans). Però aquest grau de detall (poc o molt) demana a crits com bé dieu, tractar amb un grau de detall similar les armadures.

Alguns dels paràmetres que vaig estar pensant que podien modificar les armes eren:
-Modificar la protecció de l'armadura (en el meu sistema les armadures donen un % de protecció: lleugeres 5/20, intermèdies 10/20 i pesades 15/20).
-Modificar la possibilitat d'impactar (pujant el TA per atacar, representant armes més precises i fàcils de manejar).
-Modificar la possibilitat de defensar (pujant el TA per defensar-se, representant armes equilibrades i robustes com espases, per poder desviar atacs).

Malauradament fins aquí va arribar el temps que hi vaig poder dedicar durant les vacances xD. I la cosa està igual com des d'aleshores. (masses coses per testejar i fer...)

En línia

Desembre 17, 2015, 12:50:16 pm
Jo em vaig enfrontar a un dilema similar amb el meu sistema, i vaig arribar a una conclusió: per arribar a saber REALMENT quines són les característiques d'una arma, hauria de fer tot un projecte de recerca que no tinc capacitat per fer.

Jo, per tant, simplificaria molt i buscaria elements objectius que no parteixin de presumpcions que no tenim capacitat per provar. Per exemple:
- Com més pes, més mal i més difícil de manejar.
- Les conseqüències després del combat són més greus per armes penetrants, menys per tallants i encara menys per contundents.
- Durant el combat tant és si et punxen, et tallen o et colpegen, excepte si afecten un òrgan vital.
- Els atacs que afecten òrgans vitals són més probables amb armes punxants, menys amb tallants i encara menys amb contundents.
- Les armes més grans tenen millor abast però són més lentes.

Segurament n'hi ha més. En base a això, jo faria:
- Al meu parer, el mal bàsic podria ser el mateix per totes les armes i podria estar relacionat amb la força del personatge.
- Donar a les armes una % d'afectar òrgans vitals (punxants > tallants > contundents)
- Donar a les armes una capacitat de superar armadura (en funció del seu pes)
- Donar a les armes un abast (en funció de la seva mida)

Desembre 18, 2015, 09:46:57 pm
El primer exemple és empiricament fals observant videos de recreació historica i manuals medievals d'utilització d'armes a dues mans. no són pas més lentes que armes a una mà.

La tercera estaria d'acord si el cap no contingués un òrgan lleugerament vital com és el cervell.

Una altra vegada, la quarta és empíricament falsa. Sí més abast, no a ser més lenta.

;)

Salut,
Xavi

En línia

Desembre 22, 2015, 12:09:49 am
Ostres Roger! Les premisses que comentes són molt semblants a les que faig servir! Hauríem de quedar per testejar el sistema de combat  :) No vius pas a prop de Terrassa? Ja m'he desplaçat a Can Gaelos (Igualada) i Can Menecrates (Celrà) ho sigui que no és impossible que et vingui a veure   ;D ;D ;D

- Com més pes, més mal i més difícil de manejar.

Hi estic d'acord com a base de simulació. El que passa és que, per evitar el que comenta l'Elmoth, no he separat les armes en 1 ma / 2 mans. Cada arma te una força mínima per ser brandada amb 1 mà i amb 2 mans. De fet només hi ha la Força mínima per brandar-les a 1 ma i aquest requisit disminueix en 3 punts si la vols brandar amb dos mans. Això fa que, per exemple, en el 3d20 un troll/ogre pugui brandar un mall amb una mà mentre que per un humà és impossible, només pot fer-ho a 2 mans; fins i tot, si és un pobre iaio nyicris no podria ni fer-lo servir a 2 mans.

El que faig és que cada arma dona un modificador a la Força del personatge i que en les armes més grans aquest modificador sigui superior. Si l'arma es branda a dos mans hi ha un modificador addicional. Les armes més "pesants" necessiten una força mínima més gran. Si superes la força mínima en 3 punts, l'arma que utilitzes adquireix el descriptor "Ràpida" i et permet estalviar iniciativa quan l'utilitzes fent que la puguis utilitzar més cops per assalt. Aquest fet combinat amb que la força mínima disminueix quan l'agafes amb 2 mans fa que molts cops la mateixa arma a 2 mans es pugui utilitzar de forma més àgil (tal i com comenta, un altre cop encertadament, l'Elmoth  ;)).

Quin rotllo... poso un exemple:

Una espasa mitja te un modificador de +1 a la Força si l'agafes a 1 mà i de +4 si l'agafes amb 2. El requisit de força mínima és de 10 a 1 mà i 7 a 2 mans. Això vol dir que un humà mig de Força 10 podria brandar-la sense problemes a 1 mà però si l'agafés amb 2 mans l'arma faria més mal i seria Ràpida (la podria brandar més fàcilment). Ara bé... no podria portar escut a l'altra mà... i això pot ser un problema  ;).

- Les conseqüències després del combat són més greus per armes penetrants, menys per tallants i encara menys per contundents.

Mmmmmmm... crec que això està directament relacionat amb la gravetat de les ferides. Tot i que trobo molt interessant definir uns efectes de ferida immediats i altres a curt o mig termini. Ho comento més avall.

- Durant el combat tant és si et punxen, et tallen o et colpegen, excepte si afecten un òrgan vital.

Hi estic bastant d'acord. Molt relacionat amb el punt anterior.

- Les armes més grans tenen millor abast però són més lentes.

Mmmmmm... Com a base de simulació hi estic d'acord tot i que hi ha excepcions a aquesta regla. Hi ha armes amb millor abast que al 3d20 són més ràpides que armes amb menor abast. Per exemple, una llança te uns requeriments de força inferiors a una destral i te un abast superior. Una espasa te el mateix abast que un mall però amb els requeriments de força inferior també és més ràpida.

Ara parlant de l'abast he vist que encara no he definit una mecànica d'abast satisfactòria... ja us consultaré  ;)

- Els atacs que afecten òrgans vitals són més probables amb armes punxants, menys amb tallants i encara menys amb contundents.

Ara mateix tinc les armes separades en "Precises" (espases i llances, bàsicament) i "Potents" (destrals, maces, pics, etc). Ara mateix, en el 3d20, amb les armes "Precises" és més fàcil aconseguir afectar un punt feble intencionadament mentre que amb les "Potents" és més fàcil fotre una bona llet que, potser, deixarà l'oponent bastant cardat. El que passa és que aquesta diferenciació no te en compte per a res les diferències entre armes contundents, tallants i punxants... És per això que us he demanat l'opinió.

Ara mateix, en funció dels èxits en la tirada d'impactar, la força del personatge i el modificador de l'arma es fa una Rascada, Ferida Lleu, Ferida Seriosa o Ferida Crítica a l'oponent (això són els nivells de Ferida). Si toques un Punt Feble es fa un nivell més de ferida. No hi ha cap més diferenciació... De moment, la recuperació és independent del tipus d'arma amb que s'ha fet la ferida només compta la seva gravetat... Hi pensaré, per això  ;).

A veure en que acaba tot això.

Per cert, Gaelos, si veiessis les graelles que he arribat a muntar jo... semblen taulers del "Hundir la Flota"  ;D. Al final, el que estic fent, és una forma més "complicada" de fer el que feies tu: superar armadures, incrementar les possibilitats de mal o de defensa. Tot i que encara no he trobat la forma "satisfactòria" d'integrar els tipus punxant/tallant/contundent en aquest esquema bàsic. Els efectes mecànics que utilitzo m'acaben "xafant" els efectes d'armes "Precises" i "Potents".... A veure com ho soluciono   ::)

Moltes gràcies a tots un altre cop  :)

En línia
ROLAIRE NÓMADA