El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

Màgia a nivells micro i macro
Llegit 1720 cops
Novembre 24, 2015, 12:01:24 pm
Com ja sabeu de moment he aparcat el meu sistema, però estic adaptant FATE a la meva ambientació de campanya, Montorcan. He arribat al sistema de màgia i em surten els dubtes de sempre: l'escalabilitat entre la màgia a nivell micro (personatge, partida) i macro (món, entorn de campanya).

El debat no és nou: si els mags poden tirar boles de foc, perquè encara hi ha espases i armadures? Entre moltes altres preguntes. Si jugues una partida tipus sandbox no és problema. Et preocupes del què passa a la partida i punt. Si defineixes un entorn "de dalt a baix" o "del general al detall", com faig jo, cal prendre decisions a priori. Les decisions són:

En què és diferent la màgia de la tecnologia? A la qual podem respondre, per exemple:
- Perquè la màgia és de resultats imprevisibles, o
- té conseqüències sobre la realitat.

I sobretot: perquè el món no està completament modelat per la màgia? (com el món actual ho està per la tecnologia?) A la qual podem respondre:
- precisament perquè és imprevisible, (però en la majoria de sistemes no ho és), o
- té un cost elevat per al mag (en la majoria de sistemes no és molt elevat), o
- és efímera, no pot crear efectes duradors (en la majoria de sistemes sí que els té).

Alguns sistemes donen respostes diferents:
- A D&D, si no recordo malament, neixen molts pocs mags i per això no afecten el global de la campanya (si heu jugat algun mag de nivell 20, us adonareu que aquesta explicació no és gaire satisfactòria).
- Al món de tenebres (Vampir, Mag, etc.) l'explicació és que els mags són molt poderosos en privat, però no tenen prou força com per canviar tot l'imaginari col·lectiu (solució elegant, s'ha de reconèixer).
- Al Senyor dels Anells els mags són precisament els encarregats de mantenir l'equilibri, i per tant vigilen prou d'utilitzar la màgia amb cura (un clàssic, però aleshores cal que els mags siguin realment pocs).

Bé, aquestes són les meves reflexions. Ara, de cara a la meva campanya, tinc dues opcions:
- limitar molt el poder dels mags perquè el nivell micro sigui coherent amb el macro.
- trobar una explicació de perquè tot allò que els mags poden fer a nivell micro (i que els fa poderosos) no pot afectar el nivell macro (i per tant els fa irrellevants).

I encara dues opcions alternatives, però que no em serveixen gaire:
- deixar que la màgia modeli el món: vaixells que volen, castells portàtils, teletransport, etc. (aleshores deixarà de ser fantasia medieval i passarà a ser ciència ficció, i la màgia serà una forma alternativa de tecnologia), o
- no donar cap explicació. És així i ja està. Els mags són super poderosos però això no té cap efecte sobre el món.

Vosaltres què en penseu? Els vostres comentaris em seran, com sempre, de gran ajuda!  :D

Novembre 24, 2015, 12:49:25 pm
La idea del cost és la que m'agrada més a mi, però no pensar el cost només en un format de punts de màgia o similar...

Algunes idees d'altres jocs:
- Ars Magica: per fer màgia permanent has de tenir vis, essència màgica crua, que cal recollir a llocs/criatures complicades...
- Dresden Files: si trenques les lleis de la màgia perds la xaveta, et tornes boig per què la ment humana no està a punt pel paradigma de la màgia
- Warhammer en totes les seves possibles ambientacions: la màgia ve dels poders foscos i per tant cal usar-la en compte per no acabar boig o corrumput o les dues coses alhora...

Novembre 25, 2015, 12:44:56 pm
Una qüestió molt interessant la relació màgia - tecnologia.  :)

Un cop vaig llegir que la màgia és la ciència que no funciona. Evidentment això s'aplicaria només en aquells mons on la màgia no existeix o no funciona. Crec que la tecnologia és consubstancial a l'ésser humà perquè li facilita la vida (a part de la nostra capacitat com a espècie de fer-la servir... però això és un altre tema).

Si la màgia facilités la vida i si se li apliquessin les mateixes restriccions que a la tecnologia no crec que hi hagués cap diferència entre com la tecnologia ha fet evolucionar el nostre món i com ho faria la màgia en un món "màgic". Si volguéssim que hi hagués diferències s'haurien de canviar les restriccions, com molt bé diu el Roger.  Per exemple:

- Tothom pot fer servir tecnologia (més o menys bé) però potser tothom no pot fer servir màgia... o no la pot fer servir igual de bé. Per exemple: potser tothom pot fer servir màgia temporal però per fer màgia permanent necessites una potència espiritual molt poc comuna. 

- Una cosa és utilitzar objectes tecnològics / màgics (o rebre encanteris permanents) i l'altra cosa és crear-los. Aquí no hi hauria gaires diferències entre els dos perquè no tothom pot construir una televisió però tothom pot mirar-la. De totes maneres és un punt previ important per al punt següent.

- Crec que la predominància tecnològica en el món actual està determinada pel fet de que som capaços de produir la tecnologia en massa, amb processos industrials. Per exemple: si tinguéssim la tecnologia per produir televisions però no la capacitat industrial per replicar-los n'hi hauria ben pocs. A la gent li costaria comprar-los perquè serien molt més cars, no hi hauria prou "artesans televisius" per fer-ne per a tota la població, etc, etc.

En resum, penso que per evitar la revolució màgica en un món fantàstic una de les solucions seria evitar la revolució industrial. De la mateixa manera que si al nostre món no hagués hagut la revolució industrial no hi hauria hagut la revolució tecnològica. Aquest fet seria molt coherent amb els móns medieval-fantàstics tradicionals, que també són móns pre-industrials (generalment).

Potser el més senzill seria impossibilitar que hi hagués objectes màgics amb que es poguessin crear altres objectes màgics (o encanteris permanents). Així no hi hauria "màquines màgiques" i la revolució industrial-màgica seria impossible. Amb això penso que ja ho tindríem bastant solventat perquè cada objecte màgic (o encanteri permanent)nnecessitaria dies, setmanes o mesos (anys?) de feina d'un mag.

Si encara es vol reduir més la presència d'objectes màgics (o encanteris permanents) es podria limitar la seva creació a persones que tinguessin "El Do" o un Do molt potent, com deia al principi. Això seria per evitar situacions com les de la Grècia clàssica, on hi havia pobles sencers dedicats a fer ceràmica... tot i ser una societat preindustrial van fer prou terrissa per inundar amb els seus productes tota la Mediterrània.  ::) El que vull dir és que potser tothom pot aprendre a ser terrissaire amb més o menys esforç però potser no tothom pot fer màgia avançada per molt que s'hi esforci.

Si ajuntem que no es poden fer objectes màgics (o encanteris permanents) en massa, que els que poden fer objectes màgics (o encanteris permanents) són pocs i que la màgia que pot fer servir la gent "normal" és molt limitada (i sempre temporal) o inexistent penso que quedaria bastant lògic.

Un altre llençol més!  :P He marcat els punts més importants en negreta per no atabalar-vos massa  :P

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Novembre 26, 2015, 10:17:34 am
Pocs sistemes de magia fan el que diuen sobre magia realment costosa o descontrolada. El que millor ho fa dels que he vist es Barbars de Lemuria, que fa que els encanteris cafres siguin MOLT dificils de llançar tot i que no impossibles. Llençar un d'aquests encanteris deixa el mag totalment incapaç de llençar magia durant bastant temps (mesos o anys, ara no recordo) o sigui que s'ho pensaran bastant abans de fer-ho.

Ars Magica té aquest mateix problema de que els mags si volen poden canviar el món facilment. De fet ho fan a poc que juguis una campanya de 10 anys de tempos de joc. La solució de la linea ha estat dir "bé, hem arribat fins on som ara AMB MAGIA". Sense magia probablement no seriem on som. Si els jugadors volen explorar els limits de la mateixa i començar super projectes (Guthenberg al segle XIII, fer sortir Atlantis de l'aigua, portals màgics a tot arreu, ....) doncs hi ha un suplement que explora opcions extremes i les seves consequencies. Es agafar la onada i fer-hi surf.

Sobre el teu joc el fet que la magia existeixi, no vol dir que sigui comú. No tothom ha de ser capaç de fer-la servir. I ja se sap que el que no s'entén i no pots tenir provoca enveja, rabia i fogueres. O no, però la seva presència no cal que sigui comú tot i que existeixi.

En el teu món, limitar la creació d'objectes magics a certs individus molt poc comuns, i fent que siguin objectes ben difícils de crear en temps i materials) pot fer que el sistema s'aguanti. Això si, les recompenses d'objectes magics haurien de ser la hostia aleshores, no gens comuns. TOTS els objectes haurien de tenir nom propi i llegendes associades. Res d'armes magiques +3 que et trobes tirades per aqui o allà. Diguem que l'Smaug potser en tindria un (la pedra de l'arca), o dos com a màxim.

Els mags haurien de ser poc comuns, i vendre's cars. El seu orgull (conseqüència de la màgia??) probablement ho limitaria: poden per exemple moure pedres per construir un castell fàcilment pero no ho faran generalment: és feina de serfs això!! Probablement els mags tenen una especie de gremi informal / trobades periòdiques que dóna guies per valorar els seus serveis.

I una manera molt fàcil de limitar l'efecte de la magia en la permanència de les coses és vincular la màgia a la vida del mag. Si el mag que ha creat alguna cosa mor, aquesta cosa perd les seves propietats màgiques. Per això pot ser més útil capturar els mags que matar-los. Recordes aquell pont que el mag va fer en una nit? PLOF! Excalibur? Un tros de ferro, el cercle que atrapava aquell dimoni? OUCH!

Si la màgia de baixa intensitat no et molesta, la pots deixar fer. Per coses més cafres la corba de poder necessària pot ser exponencial.

Sobre els mags de més de nivell 7 de D&D, tampoc haurien de ser un exemple de res. Este parlant de semideus en aquests casos, no de simples mortals. El problema és que als suplements oficials tots els personatges protagonistes de llibres són de nivell 15-20, però això no hauria de ser aixi ja que es carrega el sistema de joc com bé indiques. Hi ha un article molt xulo a The Alexandrian que defensa que en Gandalf és un mag de dungeons de nivell 5-6, igual que l'Aragorn, que seria de nivell 4-5 pel que fan al llibre. Poderosos, pero no un desfasse total que passa quan escales els nivells de poder.
« Darrera modificació: Novembre 26, 2015, 11:48:31 am per Elmoth »

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

Novembre 26, 2015, 11:02:19 pm

I sobretot: perquè el món no està completament modelat per la màgia? (com el món actual ho està per la tecnologia?) A la qual podem respondre:
- precisament perquè és imprevisible, (però en la majoria de sistemes no ho és), o
- té un cost elevat per al mag (en la majoria de sistemes no és molt elevat), o
- és efímera, no pot crear efectes duradors (en la majoria de sistemes sí que els té).

Una altra manera de limitar l'ús de la màgia seria controlar-ne el seu accès.

Les escoles de màgia estarien controlades per una elit, una magocràcia. La màgia és poder, per tant no permetran que estigui a l'abast de tothom. Els grans magistrats de la màgia, amos fàctics del mon, compartirien amb comptagotes el seu saber arcà i només als elegits. No n'hi ha prou en tenir el "do",  sino que a més només pots aprendre màgia en les exclusives universitats dels encanteris.

Aquesta magocràcia s'en cuidarà bé prou de que la màgia no s'usi en banalitats. Vendran cars els seus favors i sempre serà per augmentar el seu control del mon conegut. Aquí els Personatges jugadors que sàpiguen conjurar serien renegats, o aprenents de pràctiques en missions encomanades pels seus superiors.

En línia

Novembre 29, 2015, 11:18:25 am
Moltes gràcies a tots per les vostres idees!

Entre el què m'heu comentat i el què he seguit pensant he arribat a la conclusió següent. Hi ha màgia de quatre tipus:
- Materials: materials que tenen propietats màgiques (pedres que floten, metall irrompible, aigua que cura, etc). Amb aquests materials es poden fabricar coses "màgiques". Els materials es poden anar descobrint durant la campanya, afegint-ne de nous de manera gradual.
- Poders: hi ha persones que tenen súper poders, estil súper herois, licàntrops, vampiro, etc. Són poders limitats, que no trenquen l'entorn, i ningú tria qui els té ni què fan aquests poders.
- Conjurs: els mags poden fer conjurs, però res creat per la màgia és permanent (excepte allò que es destrueix, potser, encara m'ho estic pensant). A més, té un cost per al mag i un risc associat (en FATE, això vol dir que els costa FATE points i que poden adquirir conseqüències negatives).

A més, també es poden fabricar objectes màgics. D'això en diré "receptes", ja que es fan amb combinacions de materials més o menys màgics. Tenen les següents restriccions:
- Són difícils de fer.
- No hi ha una producció industrial.
- Els materials són difícils d'aconseguir.
- No els pot fer servir tothom. Sovint, només la persona per la qual s'ha fabricat l'objecte.
- Utilitzar-los té un cost (FATE points)
- Són poc fiables (el resultat no és sempre el mateix).

Crec que això em permet, per una banda, controlar la màgia dels personatges (gràcies a les restriccions), però per l'altra em permet fer evolucionar un món basat en la màgia (fer castells voladors, per exemple) gràcies als materials.

Novembre 29, 2015, 03:35:34 pm
...- Conjurs: els mags poden fer conjurs, però res creat per la màgia és permanent (excepte allò que es destrueix, potser, encara m'ho estic pensant). A més, té un cost per al mag i un risc associat (en FATE, això vol dir que els costa FATE points i que poden adquirir conseqüències negatives).

Jo moltes vegades, en varis dels meus jocs, la màgia es fa a mida, agafant uns paràmetres com la duració, la distancia, poder de l'efecte, etc. Però també poso dins el joc components especials que els pot permetre fer efectes que perdurin més estona, com per exemple, en l'aventura de Un Millón de Trasgos, si aconsegueixen destruir a l'elemental de terra, queda una mena de gema que representa l'esencia d'aquest podent utilitzar aquest element per crear efectes de terra que perdurin molt.

En línia

Novembre 30, 2015, 01:16:53 pm
Jo crec que amb tot això ho tens solucionat

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Desembre 09, 2015, 09:38:08 am
Jo crec que amb tot això ho tens solucionat

Sí, i tant, moltes gràcies a tots!

Ara estic treballant en la guia del jugador, que conté les normes de màgia, i quan ho tingui ho posaré per aquí perquè pugueu veure com ha quedat.