El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

Migració al sistema FATE
Llegit 2504 cops
Agost 27, 2015, 12:15:00 pm
Hola! Sóc un més dels que acaba de tornar de vacances  ;D I han estat també vacances d'internet, és clar.

Com ja sabeu, portava força temps treballant en un sistema propi, FIVE. Aquest estiu, després de barallar-m'hi, he decidit deixar descansar el projecte. El què m'ha fet decidir és una cosa que ja em rondava feia temps: FATE.

Jo vaig deixar GURPS per una frase que vaig llegir al seu fòrum sobre la possibilitat de publicar aventures i regles de GURPS en blogs d'aficionats. El moderador deia "si tens dubtes, no ho pots fer", i la meva animeta creative commons es va rebel·lar.

Per això vaig voler fer un sistema lliure amb una llicència que es pugui entendre (això descarta OGL  ::)), que fos modular (paquets de normes independents), amb diferents nivells de dificultat i genèric (no lligat a cap ambientació particular). A més, volia que la personalitat tingués una influència directa sobre el joc per potenciar la interpretació.

Ja fa uns mesos que vaig veure que FATE feia exactament això, que compleix totes aquestes condicions. Em sembla al·lucinant que aquesta gent se n'estiguin sortint amb un joc que es pot baixar gratuïtament del seu web, i de fet, després de llegir-lo (per la cara) me l'he acabat comprant.

Ara estic adaptant a la meva campanya al sistema. El FATE CORE de fet, més que un sistema, és un creador de sistemes. És l'essència de jocs com el Legends of Anglerre i el Dresden Files, entre d'altres, i de fet estic agafant elements d'aquests dos jocs i afegint-los a l'esquelet del CORE. I és extremadament fàcil gràcies a aquesta modularitat.

No descarto tornar-me a posar en algun moment amb el FIVE, però de moment queda al congelador. Això sí, encara no he dirigit cap partida amb FATE, i adaptar-se a repartir aspectes amunt i avall no serà fàcil!

Agost 27, 2015, 12:36:02 pm
El FATE és un senyor joc. Sempre que vulguis personatges heroics. Per ambientacions més xungues falla una miqueta pel que m'han comentat. Només l'he jugat un cop i no massa bé. La munió d'Aspectes disopnibles (incloent els d'ubicació, avantatges, equip i demés) al final era abrumadora pel meu grup, i tot el tema de crear avantatge i demés es va viure com a massa artificós. No va acabar de rutllar la ostra partida, però la sensació va ser que era un problema nostre més que del reglament en si.

Si no recordo malament DF i el LoA fan servir una versió previa de FATE, de fet, o sigui que de fet el que deus estar fent és adaptar el FATE 1.0 al FATE 2.0.

Celebro que hagis trobat un joc del teu agrat :) Això mola molt quan passa
« Darrera modificació: Agost 27, 2015, 12:38:11 pm per Elmoth »

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

Agost 27, 2015, 02:18:23 pm
Bé, sembla que a primera vista t'ha agradat. A veure si compleix les expectatives i anhels a taula! (la maledicció del DJ; m'encanta un joc, però a la taula no... snif snif xD)

En la meva experiència, és més complicat de jugar-hi amb jugadors veterans, gens acostumats a tanta llibertat d'acció i que qualsevol acció del PJ (i no només les físiques) tingui efectes mecànics. Potser si proves primer amb el FAE (versió reduïda del joc, però que compte amb tots els elements clau) serà més fàcil. Tot i que sento dir sovint que el FATE és més per a partides pulp i heroiques (com comenta l'Elmoth), amb dos petits canvis la sensació de dificultat i perillositat es dispara (els graus d'èxit -si es falla la tirada, es falla i punt- i l'eliminació de la generació d'avantatges -o sigui, que qui vol avantatges, que pagui punts). Al suplement FATE: Toolkit també disposes de nombroses eines addicionals per a jugar amb el sistema encara més.

Agost 27, 2015, 08:29:55 pm
Jo ho he provat, però no és un joc per a mí. De fet en vaig voler utilitzar la mecànica dels Aspectes per al meu sistema, però finalment, després de fer varies partides, ho vaig canviar pel sistema de inspiració de D&D 5e.

Ja ens explicaràs les teves experiències ;D.

En línia

Agost 28, 2015, 04:47:23 pm
Gaelos, si no fos massa molèstia, podries comentar quins problemes hi trobes com a joc (dius que vas probar el joc FATE i que no és per a tu) i amb quins entrebancs et vas topar al intentar implementar el sistema d'Aspectes al teu joc.

Ho pregunto per a simple curiositat i no pas per a convèncer a ningú de res, que també me'ls he trobat en els dos sentits (a favor i en contra de diversos sistemes i ambientacions -D&D és molt detallat i divertit i FATE és un sistema inacabat!... no D&D és un mata mata i FATE és el sumum del roleig... no, Pathfinder no és rol, GURPS és el més precís i realista, etc... ja m'enteneu).

Gràcies

Agost 28, 2015, 06:47:59 pm
Sóc un fan de Fate.
Tres grans jocs basats amb Fate que et poden ajudar a triar el que necessites són (a part del Dresden que és un imprescindible) Mindjammer, Diaspora i Bulldogs!

Agost 28, 2015, 08:11:23 pm
Gaelos, si no fos massa molèstia, podries comentar quins problemes hi trobes com a joc (dius que vas probar el joc FATE i que no és per a tu) i amb quins entrebancs et vas topar al intentar implementar el sistema d'Aspectes al teu joc.

Ho pregunto per a simple curiositat i no pas per a convèncer a ningú de res, que també me'ls he trobat en els dos sentits (a favor i en contra de diversos sistemes i ambientacions -D&D és molt detallat i divertit i FATE és un sistema inacabat!... no D&D és un mata mata i FATE és el sumum del roleig... no, Pathfinder no és rol, GURPS és el més precís i realista, etc... ja m'enteneu).

Gràcies

Intentaré fer-ho.

Per un costat tan jo com els meus companys som molt de la vella escola, amb jocs força rígids, exhaustius moltes vegades, i això crea automatismes, ens predisposa a jugar d'una manera determinada. FATE, en suggereix una de diferent, més lliure, que fa que si no ho tens per mà costa més.
Per altre costat, hi ha moltes coses a tenir en compte amb els Aspectes. Posa'n 5 per pj (taula habitual de 5 jugadors) 25, més els que es van generant durant la narració de la partia. A part hi ha algun punt dels Aspectes, com que ara gastes punts i el tens, i si després no en tens ja no l'utilitzes, en alguns casos fa que sigui un fet xocant. Per exemple un Aspecte com "Gros i Fort",  fa que si no gastes punts de cop i volta deixis de ser gros? A alguns companys no els agradaba això.

Per altre costat, en el meu joc era difícil d'implementar per què no posaba tot el concepte dels Aspectes. Només agafava la mecànica per la personalitat, però això feia que el mateix sistema dongués menys possibilitats als jugadors per genera punts per invertir en els Aspectes. A part que en ocasions si el jugador agafa per tònica la interpretació de l'Aspecte, pot ser que el sistema de punts perdi una mica el sentit (Em va passar amb l'Elmoth a la partida que vaig fer per Umbría, va ser un dels motius per deixar-ho).
Amb el sistema de D&D 5, tinc el què busco. Una manera de reforçar dins el joc la interpretació de la personalitat del Pj, però d'una manera que em resulta més fluida i natural.

En línia

Agost 30, 2015, 12:59:33 pm
Dos "trucs" que a mi m'han servit per gaudir més del Fate (per què jo tenia els mateixos problemes que en Gaelos):

1.- hi ha molts aspectes en joc, pot semblar massa i tot. Però cal tenir en compte que no cal que tots surtin cada sessió. Aquí és molt important la col.laboració dels jugadors. Tothom és responsable dels seus propis aspectes i ha d'ajudar a fer entrar els dels altres. No es tracta de fer forçats, sinó de recordar a la taula que hi ha aquell aspecte i que si es vol pot sortir en joc.

2.- sobre l'exemple de Gros i Fort, la idea és que quan et gastes un Punt de Destí(PD) vols que allò sigui reçlevant per la història. No és que deixis de ser gros i fort quan no et gastes PD sinó que en aquell moment no és important. També té a veure amb que sovint associem els punts de destí a altres jocs que tenen punts d'heroi, de sort... Que són punts per moments excepcionals. Els PD NO són per moments excepcionals són per tots els moments! Han de fluir per la taula de manera constant i contínua. I clar, em direu: però si només en tinc 3! I jo us diré: doncs a complicar-te la vida, que per això ets un heroi.

Les novel.les de Harry Dresden o les pel.lícules de la Jungla de Cristal són bons exemples de fluïdesa de PD.... Jejejejejeje

Agost 31, 2015, 09:02:19 am
Moltes gràcies a tots pels vostres consells, a favor i en contra!

A mi també em fa una mica de por aquesta munió d'aspectes. Per això he decidit començar de moment sense aspectes d'equip, i si cal mica en mica ja aniré augmentant la complexitat.

Meriba, em miraré el FAE a veure si m'ajuda. I gràcies també pels consells sobre com augmentar la dificultat.

Quan hagi fet la primera sessió ja us explicaré...

Agost 31, 2015, 09:39:05 am
No eren 5 els punts de desti?

A mi el que em mata es això de que hi ha massa Aspectes en joc i com a minim al meu grup ens perdiem. Al final feiem servir un o dos aspectes per jugador, i els de situació no entraven en joc gairebé mai. Dues partides de prova només, però és el que ens va passar. Despres si no recordo malament (jo no era el master i no m'he mirat el reglament de manera aprofundida) hi havia el tema de les invocacions gratis i nosequè, que tampoc em matava. la idea m'agrada molt, eprò no vem saber implementar-la a la nostra taula.

Tot i interpretar els Aspectes no els invocava, gaelos :) En això no sé si comparteixo el teu criteri per treure'ls. Els habitants del sud son molt raros i en Varek era molt gros, poc subtil i sabia que s'havia de fer, no com els figaflors del sud, això és clar, però no era una invocació constant tampoc. O si?

En línia

Agost 31, 2015, 09:53:29 am
No eren invocacions com a tal, que els invoques, o que fes especial menció als Aspectes éreu tu i algun cop la Potty.

Jo només se, que em resulta més còmode el sistema de Inspiració de 5a edició. En aquest, quan un jugador interpreta la personalitat i comença a gastar inspiració, la resta de jugadors ho fan també. Que d'això es tracta, de motivar la interpretació entre els jugadors.

En línia

Agost 31, 2015, 10:20:49 am
Com funciona el de DnD 5?

En línia

Agost 31, 2015, 10:53:20 am
No eren 5 els punts de desti?

Depèn de cada joc/hack de Fate. És una manera de deicidr el nivell de poder dels pjs.

Penso que la manera de jugar a Fate (com em sembla que passa amb tots els derivats de Apocalypse World) s'aprenen més fàcil veient-les en acció que llegint-les...

Si veniu al proper Tast de Rol faré partida de Dresden Files....  ::) ::) ::) ::)

Agost 31, 2015, 11:12:17 am
Sempre m'apunto els tast de rol a l'agenda, però de moment sempre he acabat liat amb altres coses :(

En línia

Agost 31, 2015, 12:13:13 pm
Com funciona el de DnD 5?

La 5a té la regla de Trasfondos, dins la qual hi ha una pauta per determinar la personalitat del Pj, coses com vincles, aspitacions, relacions familiars...
Quan un jugador interpreta al Pj en conseqüència amb la personalitat, el DJ li pot donar l'estat Inspirat. Un Pj el pot tenir, o no, però no va acumulant inspiració.
Aleshores, quan el jugador vulgui, pot deixar d'estar inspirat i al moment de fer una tirada de dau, tenir avantatge (tirar 2d20 i agafar el més alt dels dos resultats).

És just el que busco. Donar unes pinzellades al PJ fàcils i clares de seguir per ajudar a tots plegats a tenir clar el concepte del Pj, i com que no pots anar acumulant Inspiració, no té molt sentit guardar-ho, sinó que et veus més lliure de guanyar per gastar, i tornar a guanyar-ne.
A part, et serveix per tenir ganxos per introduir coses pel Pj al llarg de la partida.

En línia