El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

BD20
Llegit 3608 cops
Juliol 20, 2015, 11:08:10 am
Hola gent, bon dia :).

Fa uns mesos, l'Elmoth i el Jordi van venir a participar en una Pati-rol i en acabar el Jordi, jo i un company ens quedarem xerrant de sistemes de joc, mecàniques i va sortir a la llum el sistema que té en Jordi entre mans, el 3d20FAN.

Jo en vaig quedar sorprès per que feia com un any i mig que jo mateix vaig estar trastejant amb un sistema que feia pensara força en aquesta mecànica. Sent també una emulació del sistema de percentatges simplificat al d20... i podent llençar varis d20 simultàniament.

El cas és que ara que vaig fer una pausa del joc que estic creant, fill de Savage World's i de Bàrbars de Lemuria per fer el micro joc de 1MT, he remirat el meu projecte amb els sistema de joc amb d20. Al que, fent gala molt poca inspiració per a noms de sistemes de joc, anomeno BD20 (tenint la seva etimologia en: Bàsc Dau de 20).
« Darrera modificació: Juliol 28, 2015, 09:50:42 am per Gaelos »

En línia

Juliol 20, 2015, 11:29:57 am
El joc en sí el vaig començar a estructurar cap allà a mitjans de 2012. Fruit de diferents reflexions que vaig fer aleshores, i que estava molt influenciat pel sistema de joc que utilitzava fins aleshores (BoL)... i de tot plegat en va sortir la següent mecànica:

Bàsicament, la mecànica, surt de dos aspectes del PJ, dels Atributs per un costat i de les competències per l'altre.

-Els Atributs representen les capacitats innates del PJ, són 7, i es valoren en una escala del 0 al 10. Aquest serveixen per comptar el TA (Total d'Atribut):
  - Agilitat
  - Destresa
  - Fortalesa
  - Enginy
  - Percepció
  - Presència
  - Voluntat

- La Competència representa l'experiència del PJ, tot allò que ha après al llarg de la seva vida fins ara. En general son conceptes amplis, com els Rerefons de Bàrbars de Lemúria. I aquest es valora en rangs del 0 al 3.

Aquests dos factors entren en joc quan es requereix fer una tirada de daus. En funció de l'acció a realitzar el DJ demana al jugador que tiri tenint en compte uns o altres atributs; podent ser la suma de dos atributs o el doble d'un atribut, donant un TA determinat. Aleshores el jugador tira tants d20 com rang tingui en una competència que pugui aplicar-hi, requerint l'aprovació del DJ.

Per exemple, per veure si un Pj pot grimpar per una muntanya, el DJ li podria demanar una tirada de TA Agilitat+Fortalesa, i el PJ tiraria tants daus com tingués en alguna competència que hi pogués aplicar. Posem que el PJ tingués: Agi 5 i For 8 la competència muntanyès a rang 2, tiraria 2d20 i el seu TA seria 12. Si en un dels daus sortís 12 o menys seria èxit.
En cas de que no tingués cap competència que li pogués servir, aleshores es consideraria Incompetent (rang 0), tirant 2d20 i escollint el pitjor resultat.
« Darrera modificació: Juliol 28, 2015, 09:51:21 am per Gaelos »

En línia

Juliol 20, 2015, 11:40:13 am
En cas de ser una tirada contra un objectiu que es pogués resistir. Cada jugador (del PJ o DJ) comptaria el TA i tiraria tants daus com la competència.

En aquest cas, en comptes de valorar èxit o fallo, traient per sota o igual al TA o més al TA, es fa el següent:
El daus que treguin més del TA respectiu, es descarten. Dels que son considerats èxits, només guanyaria l'opositor que hagués tret un valor en el dau més alt.

Per exemple: Tenim un atacant amb 2 rancs en atac, amb un TA de 14, el qual s'enfronta a un objectiu amb 1 rang en defensa, amb TA 16.
Els dos tiren tants d20 com rangs tinguin. Posa que l'atacant treu 4 i 15 i que l'objectiu treu 13.
D'aquests resultats s'ignoren directament els que quedin per sobre del TA, com és el cas del 15 de l'atacant.
Després es comparen la resta de daus. Qui hagi tret més alt d'entre ells, venç. En aquest cas el 13 de l'objectiu és més alt que el 4 de l'atacant.

Espero poder fer-me entendre bé pel moment. Com ho veieu?
« Darrera modificació: Juliol 28, 2015, 09:52:34 am per Gaelos »

En línia

Juliol 20, 2015, 12:24:51 pm
Pel que entenc, si un personatge realitza una acció que es dictamina que utiliza Atribut A + Atribut B = X, aquesta X és el TA o número objectiu que s'ha de treure per sota (o igualar també val?) amb almenys un dels daus que proporcionen els rangs de Competència (0-3 daus).

Dubtes i comentaris:
1) La tirada bàsica doncs, no té en compte res més que la capacitat innata d'un personatge (atributs) i la seva pràctica o coneixement sobre l'acció a dur a terme (competència): obviant l'estat en què es troba el PJ i les circumstàncies que l'envolten. Es podria assumir que la competència ja té en compte els possibles imprevistos i que per això no hi haurien modificadors de condicions o entorn, cosa que tampoc em sembla malament, però hi ha qui el trobarà poc realista al no tenir en compte aquests factors i que sigui igual de fàcil pujar una paret vertical que una amb forces preses.

2) En les tirades (senzilles o enfrontades) es poden donar casos en què algú sense cap rang a una competència adequada tregui un millor resultat que algú amb competència 3. Potser és intencionat per donar la possibilitat a tots d'assolir una acció, però en tot cas no reflexe la mestria d'algú amb competència 1, 2 o 3 oi?

3) Després de fer-hi una volta, el fet que en una tirada enfrontada guanyi qui tregui el resultat més alt em sembla adequat, ja que algú amb un TA més alt té més possibilitats de guanyar que algú que en tingui menys. Aquí si es reflexe d'alguna manera la mestria innata, tot i que no per competència.

Notes tipogràfiques: Ingeni en català és enginy i ranc s'escriu rang amb g.

Enhorabona i que no defalleixi la feina que té molt bona pinta.  ;D
« Darrera modificació: Juliol 27, 2015, 01:06:01 am per Meriba »

En línia

Juliol 21, 2015, 09:43:34 am
Pel que entenc, si un personatge realitza una acció que es dictamina que utiliza Atribut A + Atribut B = X, aquesta X és el TA o número objectiu que s'ha de treure per sota (o igualar també val?) amb almenys un dels daus que proporcionen els rangs de Competència (0-3 daus).

Dubtes i comentaris:
1) La tirada bàsica doncs, no té en compte res més que la capacitat innata d'un personatge (atributs) i la seva pràctica o coneixement sobre l'acció a dur a terme (competència): obviant l'estat en què es troba el PJ i les cricumstàncies que l'envolten. Es podria assumir que la competència ja té en compte els possibles imprevistos i que per això no hi haurien modificadors de condicions o entorn, cosa que tampoc amb sembla malament, però hi ha qui el trobarà poc realista al no tenir en compte aquests factors i que sigui igual de fàcil pujar una paret vertical que una amb forces preses.

Entès correctament, i l'èxit és igual o inferior al TA.

De fet hi ha un parell de detalls més al respecte que en l'exposició inicial no vaig detallar per no empatxar de regles. Són les següents:
- Treure el TA igual equival a crític (superant a tirades superiors en tirades oposades, si les de l'oposició no són un crític també).

- El TA es pot veure modificat per la facilitat/dificultat de l'acció a emprendre. Va en escales de +-3: Fàcil +3, Moderat 0, Difícil -3, Molt difícil -6, Dificilíssim -9.
« Darrera modificació: Juliol 21, 2015, 09:53:51 am per Gaelos »

En línia

Juliol 21, 2015, 09:51:42 am
2) En les tirades (senzilles o enfrontades) es poden donar casos en què algú sense cap rang a una competència adequada tregui un millor resultat que algú amb competència 3. Potser és intencionat per donar la possibilitat a tots d'assolir una acció, però en tot cas no reflexe la mestria d'algú amb competència 1, 2 o 3 oi?

3) Després de fer-hi una volta, el fet que en una tirada enfrontada guanyi qui tregui el resultat més alt em sembla adequat, ja que algú amb un TA més alt té més possibilitats de guanyar que algú que en tingui menys. Aquí si es reflexe d'alguna manera la mestria innata, tot i que no per competència.

Sí, en alguns casos, algú que a priori tingui menys competència pot superar a algú que en tingui més. I ho trobo encertat, per que no m'agrada la situació de pedra/paper/tisores on algú millor SEMPRE guanya a algú en un aspecte determinat.

En tot cas, a més daus, més possibilitat d'assolir l'èxit. Pensa que el TA hi té molt a veure.

Quan vaig estar testejant el joc durant un temps vaig tenir problemes amb la defensa, on algú entre els Atributs (maximitzats) i equip (l'escut el considero que atorga +3 al TA de Defensa), es plantava amb TA 20 i dos o tres rangs. Durant un temps vaig estar dubtant si canviar-ho o no. Però després del testeig, crec que no em desagrada, certament algú molt bo, tant a nivell d'aptituds com de coneixement, ho té molt millor per sortir indemne d'un atac. Però el factor atzar influeix, si en la tirada de daus treus resultats baixos, per molt que el TA sigui molt alt, algú amb un atac mig et pot arribar a tocar.

En línia

Juliol 21, 2015, 09:54:29 am

Notes tipogràfiques: Ingeni en català és enginy i ranc s'escriu rang amb g.

Enhorabona i que no defalleixi la feina que té molt bona pinta.  ;D

Moltíssimes gràcies Meriba :D

En línia

Juliol 22, 2015, 11:54:11 am
La mecànica bàsica funciona prou bé. Complint els prerrequisits que volia, en tant de que fos fàcil pels jugadors captar d'on venen les tirades. Al cap i a la fi, totes són tirades d'atribut. Si el pj té experiència, doncs en tira més, aumentant la possibilitat d'èxit. De la mateixa manera que aquests permeten fer pnjs al vol sense problemes, comptes de mitja un valor de 10 per TA i tants daus com experiència.

Però a mesura que vaig estar desenvolupant diferents aspectes del joc, la cosa se'm quedava curta. El tema de la màgia, diferenciació dels pjs a nivell mecànic, tema del combat.

Aquests són aspectes que em van fer desenvolupar diferents subsistemes.

Un d'ells va ser el de, en funció de la puntuació dels atributs, aquests  donaven un modificador que es podia aplicar, com al moviment bàsic, bonificadors al dany, etc.

Valor           Modificador
1-2                    -2
3-4                    -1
5-6                     0
7-8                    +1
9-10                  +2

En línia

Juliol 22, 2015, 12:14:14 pm
El subsistema del combat, aquest va anar evolucionant força al llarg del testeig.

Va començar amb tirades d'atac, i si superaven la defensa de l'objectiu tiraven xd6 en funció del dany de l'arma, amb crític, sumaven més d6. El sistema incorporava un sac de punts de vida que eren la suma de Fortalesa i Voluntat x2. Si s'arribava a la meitat, donava penalitzadors.

En tot cas no va durar massa aquest sistema, no m'agrada gaire el concepte dels sacs de punt de vida, i ja posats a crear un sistema diferent... ho feia més diferent.

Aleshores vaig idea un sistema en el qual, partint de la premissa de que fins i tot en el cas més desfavorable hi hagués la possibilitat de causar dany, que va ser el següent. Es tiren 3d20. Per cada dau que tragués igual o menys a un valor determinat es causava una ferida. Aquest valor era un ja calculat prèviament i que variava poc (per no estar recalculant-lo tot sovint). Aquest contemplava tipus d'arma, modificador d'atribut i modificador d'armadura del adversari.
Aquesta combinació feia que una persona molt dèbil (atribut 1-2, equivalent a un modificador de -2), amb una arma menor (el punt de partida el valor era 6), atacant a un objectiu equipat amb armadura pesada (modificador de -3), donava com a resultat que, per causar alguna ferida necessitava treure 1 en algun dels 3d20.
Per altre costat, al revés, feia que una persona molt potent (Atribut 9-10, equivalent a +2), atacant amb una arma major (vaig acabar fixant un valor de 8 ), atacant a un objectiu sense armadura de cap tipus, donava com a resultat que per causar una ferida necessitava treure 10 en algun dels 3d20.

Aquest sistema de combat comptava amb quantitats de ferides que podia tolerar un objectiu abans de quedar fora de combat... Bé, aquest punt estava per acabar de determinar ja que tenia en consideració 5 alternatives. Jugant en si aplicar o no els modificadors d'atribut (com la Fortalesa), ja fos pel penalitzador a les tirades aplicades per cada ferida, o utilitzar el modificador per aguantar més o menys ferides.

Avui en dia... després d'any, any i mig sense tocar el sistema de joc, no em desagrada, però no m'acaba de convèncer.

Cóm ho veieu vosaltres?

En línia

Juliol 23, 2015, 12:26:47 pm
Després de pensar-hi em sembla que rebaixaré complexitat al sistema. Anul·lant els modificadors dels atributs. I modificant el sistema de ferides. Estalviant la tirada dels 3d20 i el càlcul del valor necessari per ferir.
Quedant de la següent manera (un pel abstracte), les ferides venen directament de la tirada d'atac. En funció dels èxits aconseguits en la tirada d'atac (comptant la possibilitat de crític) es fan més o menys ferides.
Aleshores, en funció del grau de letalitat de l'hambientació, els Pjs poden aguantar d'1 a 3 ferides, els extres 1. L'armadura absorbeix ferides, menys quan la ferida es causada per un crític.

Més senzill, més abstracte, més dinàmic.

Em sembla que m'agrada més així. Només hi ha el tema de que ni la Fortalesa ni la Voluntat intervenen actualmente en la capacitat de resistir d'un Pj.

Què us sembla a vosaltres?

En línia

Juliol 26, 2015, 04:32:19 pm
Hola Gaelos,

Disculpa el retard en contestar-te. Els estius vaig una mica atabalat amb la feina...  :(

El Sistema em sembla molt entenedor i força potent. Crec que tens alguna cosa!  ;)

Del que comentes de la tirada per fer mal potser podries fer que el número de ferides que aguanti un personatge depengués de la fortalesa i la voluntat enlloc de l'ambientació amb una taula senzilleta d'intervals.

Una altra opció estaria a mig camí entre les dues que proposes. Potser es podrien tirar tants D20 per ferir com èxits traguessis a la tirada d'atac i el número a treure podria ser depenent de la fortalesa de l'atacant i l'arma que porta.

Jo faria que l'armadura restès ferides directament i no la faria intervenir als càlculs. Ho dic per que així el jugador que tira no està obligat a saber l'armadura del seu oponent, només s'ha d'encarregar de saber les coses que li són pròpies. Sembla que no, però si només has de mirar la teva fitxa estalvies temps.

Bona sort i ja ens aniràs informant de com evoluciona!  :)

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Juliol 27, 2015, 10:51:11 am
Bones propostes aquestes que fas Jordi :).

Aquest cap de setmana he estat a la platja rumiant una mica sobre el tema. Fins ara un sistema que m'atrau força és el de comptar com a ferides la diferència entre l'atac i la defensa. Posant l'armadura per absorvir ferides. Aguantant 3 ferides, i rebent un penalitzador per ferida (-3, -6 i fora de combat).

Havia pensat, com ja apuntes, que l'armadura absorveixi ferides, ja fos un total de ferides que pot absorvir o una possibilitat d'absorció (Per exemple, armadura lleugera absorbeix ferida amb 1-4 en 1d20). M'agrad més el segon sistema, que a més em pot donar peu a fer armes diferents, sinó el tipus d'arma esgrimida no té incidència en el combat :/.

El sistema és senzill i m'agradaria no complicar-lo... gaire.

En línia

Juliol 27, 2015, 11:23:44 am
A part d'això, tinc alguns dubtes més, a veure què en penseu...

Rangs i d20. Fins ara el sistema implica tirar tants d20 com rangs, en el cas de no tenir-ne es tiren dos i s'agafa el pitjor resultat. El cas es que no m'acaba de resultar del tot satisfactori. Estic contemplant de tirar 1+tants d20 com rangs com alternativa.

Per què?

Doncs per què, per un costat, m'estalvio el haver de fer la tirada d'incompetència, ja que preferiria no haver d'implicar-hi una valoració més a la tirada, como valorar quina és pitjor... ja que en ocasions no és tan ràpida de captar ja que en ocasions es alta (quan està més enllà del TA) i en ocasions es baixa (quan surten varis resultats per sota del TA). Per un altre costat el rang pot ser és més fàcil d'explicar, tires 1d20 sempre, i en cas de que puguis aplicar una competència i tires tants daus addicionals com el seu rang.
La contra seria que pot ser s'acabaria per tirar molts daus, tot i que rang 3 no hauria de ser habitual. Un altre problema es que, tirant de mitja 2-3 daus pot fer un grau d'encert un pel massa alt, si no es tira molt de dificultat per baixar TA.

Una altra cosa que no m'acaba d'agradar, és el poc grau de diferenciació entre Pjs a nivell mecànic que pot acabar comportar els pocs factors que tenen les fitxes. És realment un problema?

En línia

Juliol 27, 2015, 12:26:57 pm
Hola Gaelos,

Sobre el que comentes, a veure si no em deixo res:

1- A mi m'agrada més l'opció de tirar 1d20 + rang. Així t'estalvies una mecànica i això sempre va bé. El que dius de que potser encerten massa... Sempre pots jugar amb els modificadors a la TA o/i fer difícil tenir rangs alts.

2- Jo veig que hi pot haver força diferenciació entre personatges. El que passa és que enlloc de diferenciar-se per les competències es diferenciaran pels atributs. No és el més habitual en els jocs de rol però és una bona manera de fer-ho. A més, així pots donar un "regust" diferent a les tirades de competència en funció dels atributs que que cada personatge faci servir. Per exemple, suposem que per parar demanes agilitat + destresa i per esquivar agilitat x 2. El personatge més àgil tendirà a esquivar i serà millor que l'altre fent-ho encara que tinguin el mateix nivell de competència. A mi això em sembla molt txulo (i amb el meu sistema no ho puc fer  :()

3- Pel que vas dient, crec intuir que amb una tirada addicional entre la tirada enfrontada d'atac / defensa i aplicar el mal en tens prou. Ja sigui aquesta tirada una tirada d'armadura o bé una tirada de mal (si m'equivoco ja em corregiràs  ;)). Si és així jo potser m'inclinaria per fer la tirada de mal modificada pels èxits i el tipus d'arma (pots incloure la fortalesa o no en funció de si la inclous en la tirada d'atac, per no posar-la dues vegades). Ho dic perquè crec que resulta més intuitiu incloure la variabilitat de les armes en la tirada de mal que en la d'armadura, tot i que la complexitat sigui la mateixa (al final en els dos casos fas una tirada més). En el cas de l'armadura jo la deixaria en una reducció fixa a les ferides o un modificador negatiu a la tirada de mal. Intento explicar-me millor amb un exemple:

L'Olaf el Banyut ataca al René Mingallarga amb la seva destral de combat. Tira Agilitat 5 + Destresa 6 amb competència 2. Treu 10 i 11 i encerta amb 2 èxits. El René esquiva amb la seva excel·lent Agilitat de 8x2 però inexplicablement falla amb un 17. L'Olaf tira per ferir amb la seva Fortalesa de 8 + 3 per la seva arma (aquest valor és fixe i el,pots tenir apuntat a la fulla) - 1 per l'armadura lleugera del René. Tira 2 daus pels 2 èxits que ha tret i un l'encerta i l'altre falla. Li fa una ferida al René.

A veure que tal!  :)

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Juliol 27, 2015, 12:59:49 pm
Hola Gaelos,

Sobre el que comentes, a veure si no em deixo res:

1- A mi m'agrada més l'opció de tirar 1d20 + rang. Així t'estalvies una mecànica i això sempre va bé. El que dius de que potser encerten massa... Sempre pots jugar amb els modificadors a la TA o/i fer difícil tenir rangs alts.

Abans de res, gràcies per la teva opinió :). Sí, realment m'atrau més aquesta solució.

2- Jo veig que hi pot haver força diferenciació entre personatges. El que passa és que enlloc de diferenciar-se per les competències es diferenciaran pels atributs. No és el més habitual en els jocs de rol però és una bona manera de fer-ho. A més, així pots donar un "regust" diferent a les tirades de competència en funció dels atributs que que cada personatge faci servir. Per exemple, suposem que per parar demanes agilitat + destresa i per esquivar agilitat x 2. El personatge més àgil tendirà a esquivar i serà millor que l'altre fent-ho encara que tinguin el mateix nivell de competència. A mi això em sembla molt txulo (i amb el meu sistema no ho puc fer  :()

Tot és testejar-ho, però realment el que diferencia més dos pjs entre ells, es la seva manera d'actuar.

3- Pel que vas dient, crec intuir que amb una tirada addicional entre la tirada enfrontada d'atac / defensa i aplicar el mal en tens prou. Ja sigui aquesta tirada una tirada d'armadura o bé una tirada de mal (si m'equivoco ja em corregiràs  ;)). Si és així jo potser m'inclinaria per fer la tirada de mal modificada pels èxits i el tipus d'arma (pots incloure la fortalesa o no en funció de si la inclous en la tirada d'atac, per no posar-la dues vegades). Ho dic perquè crec que resulta més intuitiu incloure la variabilitat de les armes en la tirada de mal que en la d'armadura, tot i que la complexitat sigui la mateixa (al final en els dos casos fas una tirada més). En el cas de l'armadura jo la deixaria en una reducció fixa a les ferides o un modificador negatiu a la tirada de mal. Intento explicar-me millor amb un exemple:

L'Olaf el Banyut ataca al René Mingallarga amb la seva destral de combat. Tira Agilitat 5 + Destresa 6 amb competència 2. Treu 10 i 11 i encerta amb 2 èxits. El René esquiva amb la seva excel·lent Agilitat de 8x2 però inexplicablement falla amb un 17. L'Olaf tira per ferir amb la seva Fortalesa de 8 + 3 per la seva arma (aquest valor és fixe i el,pots tenir apuntat a la fulla) - 1 per l'armadura lleugera del René. Tira 2 daus pels 2 èxits que ha tret i un l'encerta i l'altre falla. Li fa una ferida al René.

Estava referint-me a que directament la diferència entre atac i defensa en surten les ferides:

L'Olaf el Banyut ataca al René Mingallarga amb la seva destral de combat. Tira Agilitat 5 + Destresa 6 amb competència 2. Treu 10 i 11 i encerta amb 2 èxits. El René esquiva amb la seva excel·lent Agilitat de 8x2 però inexplicablement falla amb un 17.

En aquest cas, en René es menjaria directament dos ferides (o més en funció del valor que se li vulgui donar al crític que sería el 11).

Aleshores, en el cas de voler aplicar l'armadura com a absorció de ferides es podria fer de dos maneres (o més, però de momento penso en dues). Una, que l'armadura absorbeixi directamente 1 ferida (o més en funció del tipus d'armadura), el problema que li veig (que m'hi vaig trobar amb 1MT) es que els jugadors es rallin molt; es podría modificar aquesta opció fent que una armadura només absorvís una quantitat determinada de ferides. L'altra manera que tinc en ment sería que les armadures tinguessin un percentatge de possibilitats d'absorvir ferides, lleugera 1-5, intermitja 1-10 i pesada 1-15 (per posar uns valors), tirant per cada ferida rebuda.

Els crítics poden ignorar directament l'armadura.

A veure que tal!  :)

En línia