El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

Jocs de rol compatibles amb jocs de taula (o al revés)
Llegit 1121 cops
Juliol 06, 2015, 05:19:26 pm
Bones!

El tema iniciat per en Trobanoms en un altre fil sempre m'ha despertat força interès: joc de taula que es relacionen amb jocs de rol, que idealment comparteixen un "motor de joc" similar i que permeten solucionar algunes de les escenes que, amb l'escala en que normalment es juga un joc de rol serien, molt difícils de solucionar. Jo he tingut ocasió de fer sevir, fa uns dies, el Brilliant Lances per resoldre les escenes de combat espacial per Traveller: The New Era. En realitat era una escena on els personatges jugadors no hi estaven implicats i només jugaven PNJ. Però tenia la intenció de no decidir jo mateix el resultat del combat i de començar a practicar amb el Brilliant Lances per fer-hi entrar després els jugadors amb més coneixement de causa. Vaig quedar molt satisfet amb tot plegat i vaig poder anar intercalant escenes de combat molt viscudes i detallades, que jo mateix havia jugat prèviament, mentre els jugadors es movien entre el maremàgnum de la batalla. Les conseqüències de la batalla (per mi desconegudes abans de jugar-la), van condicionar l'escenari posterior i va permetre afegir elements de joc que jo no havia previst.

El meu únic avís per navegants és assegurar-se que els vostres jugadors tenen interès i ganes de ficar-se en el joc de taula. Sol haver-hi un augment de la complexitat i no tots els jugadors de rol estan disposats a trencar la dinàmica d'una partida per jugar un joc que, de vegades, pot ser força complex. Al capdavall els jocs de rol poden jugar-se prou intuïtivament un cop el jugador està ficat en el seu paper i coneix un mínim la mecànica del joc.

Poso els jocs que conec (pocs). Segur que n'hi ha molts d'altres.

• Traveller: The New Era i Brilliant Lances: Brillian Lances serveix per resoldre en graella hexagonal els combats que abans es resolien de manera abstracte fent servir les normes del joc de rol. És un joc complex però que utilitza la mecànica del joc de rol original, amb els mateixos paràmetres de naus, sensors, etc. A tots els efectes és un joc per separat (taulell, marcadors, fitxes, etc.)
  • Traveller: The New Era i Battle Rider: Battle Rider, com l'anterior, serveix per simular batalles espacials dins del rerefons de Traveller: The New Era. Però tant Brilliant Lances com Battle Rider poden ser jugats com un joc separats. La diferència amb el Brilliant Lances és que Battle Rider està pensat per escales més grans i naus de més desplaçament
  • Star Wars (D6) i Star Warriors:Aquest l'he llegit però mai l'he fet servir. Tot i així fa una pinta estupenda. Igual que en els casos anteriors es fa servir una graella hexagonal i les estadístiques de naus i dels personatges tal i com estan en el joc de rol i els diferents suplements que van anar sortint, com la Guia de l'Imperi o la Guia de l'Aliança Rebel, on hi ha abundants dades de joc sobre les naus del període de la Rebelió. També és un joc sencer jugable a part del joc de rol. A L'Argonauta en tenim una versió alterativa que us pot interessar, creada per un autor nordamericà que tenia un lloc web que ja ha desaparegut. Faltaria afegir fitxes i un plànol amb la graella hexagonal.
  • Star Wars (D6) i Miniature Battles: Similar a l'anterior, també conservant la mecànica del D6, però per batalles terrestres. Van sortir alguns suplements. També hi havia l' Assault on Hoth, per recrear aquesta escena de l'Imperi Contraataca. Em penso que era un joc separat.
  • Twilight:2000 i The Last Battle. Em penso que The Last Battle estava pensat per la primera edició de Twilight:2000. Si en els dos jocs anteriors realment els personatges esdevenien una fitxa del joc (el director de joc podria moure totes les altres fitxes, si volia, deixant que els propis PJ s'encarreguessin de la seva nau en qüestió) , aquí els personatges han de tenir un paper rellevant per intervenir-hi (han de comandar alguna unitat). És un joc complet per separat.
  • Heavy Gear. Pels amants dels mechs!! El reglament es divideix per la meitat, la primera dedicada al joc de rol i la segona dedicada al reglament tàctic. No hi ve cap element de joc de taula en format físic, està encarat a utilitzar les miniatures que en el seu dia es venien. Res que no es pugui solucionar amb cartronets i hexàgons. La mecànics del joc de rol la vaig trobar força interessant i està publicat per Edge en castellà. Crec que ara mateix està fora de catàleg, però com a mínim a Landròmina de Terrassa tenien tot el material. Si el joc de rol us crida l'atenció, Edge el va publicar com a sistema genèric per separat (Silouette Core Reglas Básicas), on hi aprofundeix una mica més pels que trobin que el que hi ha al Heavy Gear és massa just. Aquest darrer el vaig trobar a Kaburi.
Suposo que n'hi han d'haver molts més. Ja veieu que estic antiquat!! Em sembla recordar que en un món de AD&D (Birthright?) hi havia un manual i fitxes per batalles campals. Però no n'estic segur. Alguna revista de Traveller (Challenge, però no recordo el número), tenia reglaments per batalles terrestres dins del rerefons de Traveller:The New Era. Algun suplement de GURPS també feia referència al "combat de masses"

Juliol 07, 2015, 09:50:59 am
Pendragon també té un sistema per a desenvolupar bataalles molt xules, no són especialment complexes, però poden ser MOLT evocadores.

AD&D, certament te Birthright; també i havia en el 3.x la versió warbands.

I si agafes el joc de rol de Warhammer Fantasy, tens els joc de guerra. De la mateixa manera que Warzon i Mutant Chronicles.

En línia

Juliol 07, 2015, 09:21:46 pm
El Battletech, que em sembla va nèixer com a joc tàctic de lluites de robots tripulats, (si has vist Mazinger Z, saps de que et parlo) també tenia el joc de rol. Malgrat no haver-lo jugat, suposo que hauria de ser fàcil fer el salt d'un joc a l'altre.

• Twilight:2000 i The Last Battle. Em penso que The Last Battle estava pensat per la primera edició de Twilight:2000. Si en els dos jocs anteriors realment els personatges esdevenien una fitxa del joc (el director de joc podria moure totes les altres fitxes, si volia, deixant que els propis PJ s'encarreguessin de la seva nau en qüestió) , aquí els personatges han de tenir un paper rellevant per intervenir-hi (han de comandar alguna unitat). És un joc complet per separat.

El Twilight:2000 2ª edició, publicat per la mítica GDW, pot arribar a ser molt tàctic. Ja fa servir la quadrícula per a gestionar el moviment i posicionament en el combat i no caldria un altre joc per a resoldre'ls.  A més té un gran nombre de sucosos manuals com el Small Weapons, Heavy Weapons, el NATO  Combat Vehicle Handbook o el Soviet Combat Vehicle Handbook, entre molts d'altres...  :D

Hi han jocs de guerra que tenen la mateixa temàtica que el Twilight 2000, i encara que no siguin compatibles amb el joc de rol, si que es podrien fer servir, amb un xic d'esforç, per a resoldre grans combats on hi intervinguessin molts vehicles. Em ve al cap el M.B.T

En línia

Juliol 07, 2015, 11:36:48 pm
És cert que Twilight:2000 pot donar lloc a combat molt interessants on la planificació (o no) hi juga un paper important. Nosaltres fem servir la v2.2 i és un dels meus jocs preferits pel que fa a combats moderns. Tot i així, si vols inserir els personatges en una acció més gran que una escaramussa, seria d'ajuda comptar amb algun sistema. Les coses es compliquen ràpidament quan hi han vehicles o artilleria, per exemple.

Juliol 10, 2015, 12:47:55 pm
Caram, no en pensava que ja n'hi hagués tants...

Algun suplement de GURPS també feia referència al "combat de masses"

GURPS té un reglament de Mass Combat, efectivament. No m'havia plantejat mai utilitzar-lo com a joc de taula, més aviat l'he fet servir per veure què els passava als PJs enmig d'una batalla, però certament es podria utilitzar.