El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

1MT
Llegit 3431 cops
Juliol 01, 2015, 12:17:59 pm
Hola gent, com alguns ja estareu al cas, jo també sóc d'anar toquetejant sistemes de joc. Fa anys d'això, i al llarg del temps he creat (i deformat) varis sistemes de joc.

En aquest cas us vinc a presentar un sistema de joc molt senzill, 1MT (Un Millón de Trasgos en la seva versió original). Un sistema de joc integrat en un micro joc de rol que vaig crear i presentar en un concurs al mes de Maig.

1MT no va arribar gaire a munt, però pel sol fet de motivar-me a acabar alguns dels projectes pendents que tenia a mig fer, ja em va resultar prou recompensa. En aquest cas, en el document original, agrupa en 5 pàgines ambientació, sistema de joc i una aventura a punt per ser jugada, tot material creat per mí.

Quan tingui una estona el traduïré al català i el penjaré per aquí i l'Argonauta, per si li pot servir a algú.
« Darrera modificació: Agost 04, 2015, 09:08:08 pm per Gaelos »

En línia

Juliol 01, 2015, 12:36:28 pm
El sistema com ja he anunciat abans és senzill, ho és per necessitat ja que és derivat del que em va servir en el seu moment per dirigir les meves primeres partides al meu fill gran Pau, quan ell tenia 4 anys.

- SISTEMA DE JOC -

CREACIÓ DELS PERSONATGES
En aquest joc de rol, els jugadors interpretaran a membres d'una esquadra de Follets de l'Imperi.
Els personatges jugadors (PJ) es creen mitjançant els Atributs, la Salut, les Peculiaritats i l'Equip.

ATRIBUTS: Els PJs novells comencen amb els Atributs a 0 més el repartiment de dos punts entre ells.

-Combat; per lluitar cos a cos.
-Defensa; per esquivar, aturar o bloquejar un atac.
-Dispar; per impactar amb armes llancívoles o a distància.
-Fortalesa; per córrer, nedar, grimpar o fer una proesa física.
-Traça; per moure amb sigil, estar atent a l'entorn o neutralitzar mecanismes.
-Poder; per crear efectes màgics (Veure tret Do de la Màgia i Màgia, a continuació).

SALUT: Pinta de vermell tres dels cors de la fitxa, quatre si tens la Peculiaritat Dur de Pelar.

PECULIARITATS: Els follets tenen:
-Sensibilitat a la Llum (-1d6 en qualsevol acció sota la llum brillant del sol).
-Visió en la foscor (poden veure fonts de calor a la foscor total, i a la llum de les estrelles veuen com un humà de dia).

Tria un altre Peculiaritat d'entre la següent llista.
-Berseker, + 1d6 a les proves de Combat però -1d6 en les proves de Defensa davant atacs cos a cos.
-Boca plena de dents, es considera que sempre estàs armat, causant Dany 1.
-Do de la Màgia, tret necessari per fer màgia. Consular Màgia.
-Dur de Pelar, comença amb quatre cors en lloc de tres. Pot acabar amb un màxim de sis cors.
-Napiüt, + 1d6 a les proves de Traça per rastrejar o detectar coses amb l'olfacte.
-Oportunista, causa +1 dany addicional quan ataques al costat d'un company a un enemic.
-Orellut, + 1d6 a les proves de Traça per escoltar o detectar mitjançant l'oïda.
-Resistent a la Llum, anul·la el tret Sensible a la Llum.
-Resistent al Foc, absorbeix el primer punt de dany per foc que rebi de cada dany de foc.
-Ombra, + 1d6 a les proves de Traça per ser silenciós.

EQUIP: Els follets ho crean tot per a l'Imperi, el concepte d'individu o propietat privada és pràcticament inexistent, excepte en casos molt singulars com els dirigents.

A cada follet se li dóna el que es considera que necessiti per realitzar el treball que hagi de fer. I molt de compte ha de tenir per que reemplaçar l'equip no és fàcil. També poden tenir trofeus que hagin guanyat ... si els poden mantenir.

Aquí hi ha una llista d'exemple d'equip habitual, tria equip per valor de 2 punts:
Armes:
-Arma de mà (1), causa dany 1 amb cada atac.
-Arma a dues mans (1), causa dany 2 amb cada atac. No pots portar escut.

Armes a distància: Van amb 10 projectils.
-Arc (1), causa dany 1 amb cada atac.
-Ballesta (1), causa dany 2 amb cada atac, però necessita un torn per a ser recarregada.

Armadures:
-Armadura (1), + 1d6 a les proves de Defensa però -1d6 a les proves de Fortalesa o Traça que impliquin moviment.
-Escut (1), afegeix +1 al Atribut de Defensa.

Un altre:
-Equip d'explorador (1), afegeix +1 a les proves de Fortalesa o Traça quan sigui adequat. Inclou corda, odre, camuflatge ...
-Eina d'artesà (1), permet realitzar treballs que requereixin aquestes eines.

LA MECÀNICA DE JOC
Cada vegada que un PJ vulgui intentar una acció sota pressió, o sigui objectiu d'una adversitat, aquest ha de tirar 1 dau de sis cares (1d6) i afegir el modificador del Atribut que el director de joc (DJ) consideri oportú. Si el resultat és superior a la Dificultat (DIF) establerta pel DJ, aquest haurà tingut èxit. Un 1 al resultat sempre és un error i un 6 sempre és un èxit.

En ocasions un PJ tirarà 1d6 addicional. Si és per tenir avantatge (+ 1d6) triarà el major resultat dels dos daus; si és per tenir desavantatge (-1d6), triarà el menor resultat.

Quan siguin dos PJs els que entrin en conflicte, cadascú tira i suma el seu Atribut pertinent, qui tregui més, guanya.

La interacció social del PJ es farà interpretant, sense tirades. I un PJ sap el que el DJ consideri que hagi de saber.

Aquí hi ha una taula de Dificultats (DIF): Aquestes serveixen tant per valorar la dificultat per enfilar-se a un arbre, saltar un abisme, disparar a un objectiu, o esquivar un atac o un parany.
-Fàcil, 3+: saltar 3m amb embranzida.
-Moderada, 4+: saltar 4m amb embranzida.
-Difícil, 5+: saltar 5m amb embranzida.
-Molt Difícil, 6+: saltar 6m amb embranzida.
-Dificilíssim, 7 +: saltar 7m amb embranzida.

EL COMBAT
Una escena de combat es divideix en torns, en els quals actuen cada grup de contendents conscients, els PJs actuaran en primer lloc, després els PNJs. I així s'anirà succeint torn rere torn fins que el combat acabi, ja sigui per què un dels grups es rendeixi, o quedi fora de combat.

Quan els PJs ataquin, tiren de Combat o de Dispar. Quan ataquin a un PJ, el PJ tira de Defensa. La DIF serà el nivell d'adversitat (NA) del seu contrincant.
Un impacte causa tant de mal com indiqui l'arma. Cada punt de dany baixa un punt de salut, ratllant una de les caselles que hi ha sota els cors de la fitxa.

Si un PJ marca la seva última casella significa que queda fora de combat. Quedant a la mercè de contrincants i companys.

Després d'un dia de descans tira 1d6, amb 4+ recupera un punt de salut.

Per exemple, el follet Ups s'enfronta a un follet rival que l'ataca mentre pastura les cabres.
Ups és un principiant que té Combat 1 i Traça 1, la seva Peculiaritat és Orellut i porta espasa i escut. El rival té NA 4+, i porta una destral de mà.
Com Ups actua primer i ataca. Llença 1d6 + 1 (per tenir Combat 1) DIF 4+, si supera causa 1 mal (per arma a una mà); si no supera, falla. El rival atacar Ups. Llavors Ups ha de llençar de Defensa 1d6 + 1 (per portar escut) DIF 4+, si supera aconsegueix bloquejar l'atac del agresor, si falla rep 1 de mal i marca una casella de la seva salut.

LA MÀGIA
Els personatges que tinguin la Peculiaritat Do de la Màgia, poden fer màgia. La puntuació del Atribut Poder determina quantes Paraules de Poder coneix i quantes vegades al dia es pot fer màgia.
Exemples de Paraules de Poder:
Aigua, Aire, Foc, Terra, Natura, Cos, Ment, ...
Exemples de com afectar amb les Paraules de Poder:
Detectar, mutar, controlar, crear, destruir, ...

Els efectes duren una escena, excepte els de curació o dany que són efectes que perduren en el temps. Afectar un objectiu involuntari requereix una tirada de Poder contra NA de l'objectiu.

El poder de l'efecte, quan requereix valor numèric, serà 1: Dany, curació, increment d'Atribut ...

L'EVOLUCIÓ
Després d'una aventura, augmenta un Atribut o la Salut del PJ en 1 punt. Fins a un màxim de 5.
« Darrera modificació: Setembre 01, 2015, 11:50:38 am per Gaelos »

En línia

Juliol 01, 2015, 09:51:43 pm
M'encanten les peculiaritats "boca plens de dents" i "napiüt"  ;D ;D ;D

El sistema mola. Està molt bé que sempre tiri el jugador. Els tres cors una gran idea. Molt adequat per nens petits ;)

Ja sé que has fet la traducció en un moment, però per si la vols repassar o publicar en alguna banda :

- Traça enlloc de Maña
- Surten a la vegada follet i trasgo
- Mal enlloc de Dany
- Surten a la vegada Dispar i Tret. Potser substituir-los per Punteria?

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Juliol 02, 2015, 09:09:48 am
Molt arcade, genial ;D

M'ha encantat el sistema de màgia: senzill i inspirador.

Per cert, JordiRPG, respecte a les correccions que comentes, Dany no és pas un error.

Per a aquest tipus de consultes us recomano Optimot, que si bé hi he trobat a faltar alguna paraula, és força complet.

Juliol 02, 2015, 09:28:17 am
M'encanten les peculiaritats "boca plens de dents" i "napiüt"  ;D ;D ;D

El sistema mola. Està molt bé que sempre tiri el jugador. Els tres cors una gran idea. Molt adequat per nens petits ;)

Ja sé que has fet la traducció en un moment, però per si la vols repassar o publicar en alguna banda :

- Traça enlloc de Maña
- Surten a la vegada follet i trasgo
- Mal enlloc de Dany
- Surten a la vegada Dispar i Tret. Potser substituir-los per Punteria?
Sí, la veritat és que vaig tirar de Traductor de Google i vaig repassar per sobre... Moltes gràcies per advertir-me d'aquests punts!

En línia

Juliol 02, 2015, 09:33:35 am
Molt arcade, genial ;D

M'ha encantat el sistema de màgia: senzill i inspirador.

Per cert, JordiRPG, respecte a les correccions que comentes, Dany no és pas un error.

Per a aquest tipus de consultes us recomano Optimot, que si bé hi he trobat a faltar alguna paraula, és força complet.

Tens tota la raó amb l'adjectiu Arcade. De fet em vaig inspirar força en un tema al fòrum SPQrol, F.A. va crear un sistema de joc que va anomenar A!, també anava amb NA, tirades només per part del jugador i cors. I la idea era emular els primers jocs d'arcade, on era el jugador qui atacava o esquivava els perills. Si tocava, feia X dany, etc. Tot senzill. Suficient per al públic al que va adreçat :p.

Un cop entregat el joc, vaig trigar un parell de setmanes entre redactar l'ambientació, el sistema de joc i l'aventura, fer-ne els dibuixos i maquetar-ho tot plegat. He pogut testejar el joc 3 cops, dos com a DJ i un com a jugador. I la veritat és que els cops que l'he dirigit, bàsicament a novells de Dilluns de Rol, la cosa ha funcionat molt bé: en tres hores de temps he pogut explicar el món, el sistema de joc, fer fitxes i jugar l'aventura. I els jugadors han repetit :p.

Em va sorprendre un jugador que va fer-se mac. Molt intel·ligent en els usos de la seva màgia. Convertint primer el pal que portava en un arbre amb moltes branques per pujar fàcilment un desnivell molt alt i el segon al crear un pont de pedre per creuar una profunda i ample esquerda.
« Darrera modificació: Juliol 02, 2015, 09:49:09 am per Gaelos »

En línia

Juliol 08, 2015, 11:01:25 pm

Hola Meriba.

És veritat que no és un error. És més una preferència personal. Crec que hi ha una sèrie de paraules que van guanyant popularitat progressivament per mimetisme amb el castellà mentre la forma o les formes catalanes, al meu entendre, més genuïnes van caient progressivament en desús. Per exemple:

Afilar va substituint a esmolar i fil a tall.
Usar va substituint a fer servir
Danyar va substituint a fer malbé i dany a mal.
Ordenar per endreçar.
Guardar per desar.
Donar va substituint a fer en multitud d'expressions (aquesta sí és incorrecta)
Enfermetat cada cop es fa servir més enlloc de malaltia tot i ser incorrecta

Etc

Així que aprofito qualsevol ocasió per rescatar les paraules que considero més "amenaçades".

No soc cap expert ni res, eh? Segurament no tinc raó en considerar uns mots més genuïns que uns altres. Deixem-ho en "diferents". Simplement em sap greu que es vagi perdent la personalitat de la nostra llengua.

Evidentment, no tinc res en contra del castellà, el faig servir sovint.

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Setembre 01, 2015, 10:57:04 am
Bon dia gent!

Aquests dies que torno a tenir una estoneta lliure he estat pensant en fer una versió ampliada del joc. Pel concurs em vaig veure molt limitat per l'extenció i alguns punts del mini joc no quedaven prou clars. També l'ha pogut dirigir tres vegades hi ha algún punt que he vist que no estava prou regulat com el tema de l'absorció directa de l'armadura (que feia inútils molts atacs) o quan dos pjs interactuaven entre ells amb accions (alguns pjs es passen de follets en ocasions).

En tot cas he fet unes petites correccions a la info que hi ha més amunt, per si algú en volgués fer-ne ús.

Salut!
« Darrera modificació: Setembre 01, 2015, 11:39:30 am per Gaelos »

En línia

Setembre 01, 2015, 11:26:04 am
Bona feina amb el joc. M'ha agradat molt. :)

En línia
Cap balrog resisteix una bona tanda de crítics

Tira 1D6, el meu petit blog

Setembre 01, 2015, 11:52:38 am
Moltes gràcies :).

És un joc sense gaires pretensions, però fa el fet. A veure si aprofito aquesta setmana que no tinc canalla a casa i no vaig gaire carregat de coses i acabo de fer el document per penjar-lo i proveu l'aventura que hi ha dins també :).

En línia

Setembre 01, 2015, 05:22:17 pm
Relectura dinant. Comentaris.

1. mecanica de joc. Em sembla que vols dir que "Si el resultat es IGUAL o superior a la dificultat...". "Igual" no està a la frase del reglament.

2. Succeït va amb dièresi, no? (apartat combat)

3. Es pot fer sevir magia un cop per puntuació de Poder que tinguis? Sembla logic, però no ho especifica.

4. Tenir Poder només serveix si tens la Peculiaritat "Do de la Magia"? Em sembla una mica pobre tenir un atribut que és totalment inútil si no ets mag... Potser fer que la defensa contra efectes de la magia (ja siguin boles de foc o control mental) sigui amb Poder en comptes de amb Defensa?

5. L'evolució no em mata. els atributs poden pujar molt amb això, i centrant minimanent els esforços en uns pocs atributs et pots fer un màquina al cap de poc, sobretot invertint en defensa. un personatge amb defensa 5 es difícil que trobi rivals dignes al regne (excepte enfrontar-se a gats i similar) tenint en compte les dificultats... I això son 3 aventures només. Per contra un mag de poder 5 es molt limitat. No em sembla malament pero el desequilibri amb altres atributs potser si.

Jo deixaria incrementar els atributs fins a 3 com a màxim, però deixaria adquirir equip (conservar el que has aconseguit!) o noves peculiaritats si les darreres aventures ho justifiquen.

DISSENY
jo seria més classic: si ets forçut lluites bé en cos a cos ui aguantes molt mal, i si ets àgil defenses bé i dispares bé però ets debil fisicament. 3 atributs vaja (força, traça i Voluntat) sense atributs de combat. I tres atributs derivats (nombre de Cors, Defensa i magia). La voluntat es faria servir per resistir la por i altres maldecaps mentals. Aixi seria una mica util a personatges no mags.

Però potser es un canvi massa radical del sistema base.

PECULIARITATS I EQUIP
se m'acut que l'equip de combat i el de professió haurien d'anar junts. Si ets guerrer tria espasa + escut o arma a 2 mans. Com a peculiaritat podries adquirir "cuirassat" o "guàrdia reial" i tenir armadura a més a mes. Si ets un explorador tindries arc i espasa, i si ets un mag doncs potser et poden donar un bastó (arma de mà). No sé, vincularia professió i equip en general, i a més donaria algun tret definitori a través de les Peculiaritats.

Salut!
Xavi
« Darrera modificació: Setembre 01, 2015, 05:33:42 pm per Elmoth »

En línia

Setembre 01, 2015, 07:13:47 pm
1. mecanica de joc. Em sembla que vols dir que "Si el resultat es IGUAL o superior a la dificultat...". "Igual" no està a la frase del reglament.

Aquest és un dels últims canvis que he fet, el de canviar "igual o superior", per "superior". Ja que quan l'adversari és un pj, no té sentit treure igual o superior. Queda més clar treure més que l'altre per sortir vencedor.
Aleshores, per coherència, a les pautes bàsiques també vull que apareixi "treure més que la dificultat".

3. Es pot fer sevir magia un cop per puntuació de Poder que tinguis? Sembla logic, però no ho especifica.

No ho posa?
Repassant-ho: "La puntuació del Atribut Poder determina quantes Paraules de Poder coneix i quantes vegades al dia es pot fer màgia."
Vaig haver de fer mans i màniques per poder encabir el reglament en l'espai del que disposava, i alguns fragments potser no s'entenen prou bé. De fet aquest és un dels motius per voler fer-ne una versió ampliada.

4. Tenir Poder només serveix si tens la Peculiaritat "Do de la Magia"? Em sembla una mica pobre tenir un atribut que és totalment inútil si no ets mag... Potser fer que la defensa contra efectes de la magia (ja siguin boles de foc o control mental) sigui amb Poder en comptes de amb Defensa?

Podria ser... però home, el poder fer màgia et pot treure les castanyes del foc en molts casos. La resta de Peculiaritats no són tan bèsties. També la demano per reforçar el rerefons especial que requereix (o crec que hauria de requerir) ser un mag, i l'entrenament que ha requerit per depurar l'habilitat.
En tot cas, quan es podria utilitzar l'atribut de Poder com a defensa davant d'atacs màgics en comptes de Defensa.

5. L'evolució no em mata. els atributs poden pujar molt amb això, i centrant minimanent els esforços en uns pocs atributs et pots fer un màquina al cap de poc, sobretot invertint en defensa. un personatge amb defensa 5 es difícil que trobi rivals dignes al regne (excepte enfrontar-se a gats i similar) tenint en compte les dificultats... I això son 3 aventures només. Per contra un mag de poder 5 es molt limitat. No em sembla malament pero el desequilibri amb altres atributs potser si.

Certament el marge d'evolució és limitat, el joc no compte amb prou granularitat com per durar molt seguint aquesta progressió. Tot i que el fet de que 1 sigui sempre un fracàs, i 6 un èxit, sempre dona peu a un cert punt d'incertesa... tot i que molt mins en aquest cas.
En tot cas, un mag que faci ús de les seves capacitats amb astúcia pot aconseguir coses inaudites; Durant els testejos m'he trobat un mag que va treure les castanyes del foc al grup de manera sorprenent. Això sí, no n'han de portar com a màquines d'artilleria.

Jo deixaria incrementar els atributs fins a 3 com a màxim, però deixaria adquirir equip (conservar el que has aconseguit!) o noves peculiaritats si les darreres aventures ho justifiquen.

És una alternativa interessant.

DISSENY
jo seria més classic: si ets forçut lluites bé en cos a cos ui aguantes molt mal, i si ets àgil defenses bé i dispares bé però ets debil fisicament. 3 atributs vaja (força, traça i Voluntat) sense atributs de combat. I tres atributs derivats (nombre de Cors, Defensa i magia). La voluntat es faria servir per resistir la por i altres maldecaps mentals. Aixi seria una mica util a personatges no mags.

Però potser es un canvi massa radical del sistema base.

Força radical. Deixant-ho com fins ara tinc diferents atributs que permet allargar més l'evolució de Pjs. Si presentes desafiaments varis, Fortalesa i Traça guanyen molt de pes. De fet a l'aventura que presento amb el micro joc procuro posar una mica de tot, i si no hi ha algú capacitat per fer proves de Traça o Fortalesa el grup es resent molt.

PECULIARITATS I EQUIP
se m'acut que l'equip de combat i el de professió haurien d'anar junts. Si ets guerrer tria espasa + escut o arma a 2 mans. Com a peculiaritat podries adquirir "cuirassat" o "guàrdia reial" i tenir armadura a més a mes. Si ets un explorador tindries arc i espasa, i si ets un mag doncs potser et poden donar un bastó (arma de mà). No sé, vincularia professió i equip en general, i a més donaria algun tret definitori a través de les Peculiaritats.

Doncs pot ser una eina per agilitzar, encara més, la creació dels Pjs. A veure si ara que tindré més espai ho incorporo.
« Darrera modificació: Setembre 01, 2015, 07:46:31 pm per Gaelos »

En línia

Setembre 01, 2015, 07:39:29 pm
L'evolució es podria fer escalada. De 0 a 1, 1 punt, de 1 a 2, 2 punts, de 2  3, 3 punts. Fa més dificil pujar els atributs, i limita evolucions massa besties, tot i que si és per nens veure que el seu personatge no millora immediatament potser no els agrada.

En línia

Setembre 01, 2015, 07:50:30 pm
Abans de res, moltes gràcies per les observacions :D.

Em sembla una bona resposta, de fer-ho amb atributs fins a 3, aquest increment del cost pot estar bé. I de fet, amb les Peculiaritats ja poso una manera diferent de pujar que la d'un increment per aventura.

Pel que fa als jugadors, fins ara les proves definitivies les he fet amb  gent més granadeta xD. Bé desde canalla de 13 anys a companys habituals de 40 i tants. Per novells als jocs de rol i per a veterans, i pels novells m'ha anat molt i molt bé :).

En línia

Setembre 01, 2015, 08:04:35 pm
De res home :)

Ah, si fas el sistema d'experiencia com et suggereixo, també suggeriré incrementar el nombre de punts inicials a 3 i que posar un atribut a 2 et costi els 3 punts (com si fos experiencia, vaja). Sino la opció optima/munchkin (si es que es pot ser munchkin en un sistema tan simple) seria especialitzar el personatge d'entrada, ja que arribes a nivell 2 més facilment que si disperses els punts.

2 punts per adquirir una nova Peculiaritat també sembla OK al meu llibre, sempre i quan es justifiqui (sino, el master la veta i llestos). O 1 punt per quedar-te l'equip que has guanyat durant l'aventura.
« Darrera modificació: Setembre 02, 2015, 08:23:35 am per Elmoth »

En línia