El goig i l'encís dels jocs de rol

Registrar-se

3D20FAN 2: Mecànica bàsica
Llegit 2129 cops
Març 12, 2015, 07:37:41 pm
Hola Talpimonaires,

En el fil anterior resumia els criteris bàsics que he seguit. Al final això està donant lloc (encara no l'he acabat) al sistema que he batejat com 3D20FAN. Per què és diu així? Perquè fa servir 3 daus de 20 cares, està optimitzat per a FANtasia medieval, l'ha fet un afeccionat FAN d'aquestes coses (que sóc jo) i que durant anys no ha sigut res més que un FANtasma rolaire (com si estés en aquest món però sense jugar gaire en realitat).  ;D

No és gens original i segur que li canvio el nom en algun moment... però després d'anys continua igual o sigui què... ves a saber.  ;D

Al final el sistema bàsic que segueixo és el següent:

1- Es tiren 3D20
2- Si algun dau treu igual o menys que l'habilitat, s'encerta. Si no, es falla.
3- Hi ha 3 graus d'èxit en funció dels daus que encertin: 1- Marginal, 2- Normal, 3- Genial.

Això és tot. Sembla molt senzill però és molt potent... sobretot pel que fa a l'estructura de la probabilitat i la gestió d'èxits. Ara ho explico.

Per què he triat un sistema tan "estrany"?

1- L'escala 1-20 et dona una progressió prou suau del personatge. Com més granularitat millor en aquest aspecte.
2- L'escala 1-20 fa que els bonificadors i penalitzadors siguin relativament fàcils de sumar o restar. Aquí com més petita la escala, millor.
3- El sistema de tirar per sota de l'habilitat fa que, per defecte, no hagis de sumar, restar o mirar taules per veure si has encertat.
4- El fet de comptar èxits fa que no hagis de sumar, restar o mirar taules per veure com de bé ho has fet.
5- El fet d'acotar-ho a 3 graus d'èxit limita el número de daus que es tiren i dona una idea general i intuïtiva de com de bé ho has fet (no necessites 10 categories d'èxit, en general).
6- L'estructura de probabilitat fa que conforme avancis en la teva habilitat no només encertis més sinó que ho fas millor. A més, els novells encerten bastant... però no ho fan gaire bé. Això és potser el que m'agrada més. Mireu el gràfic adjunt, si us plau.

Com tots els sistemes, te limitacions: no et descriu amb el mateix detall les errades que els èxits, per exemple. En el cas dels èxits hi ha 3 categories i en el cas de les errades només 1. En la meva defensa he de dir que no crec que pel jugador sigui tan interessant conèixer els detalls de la seva errada com els del seu encert. Si falles... a una altra cosa i endavant com més aviat millor  ;)

A més, sobre aquest esquelet bàsic hi he afegit: potres i pífies, tirades acumulades, complementàries, enfrontades, limitants, etc, etc. Però això altre ja us ho aniré explicant, que no us vull marejar...  ;)

Fins aviat!

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Març 13, 2015, 01:37:45 pm
Sembla un bon sistema, com dius la corba de probabilitats és interessant: un personatge amb una habilitat mitjaneta (10) té un 80% d'aconseguir-ho. M'agrada!

Suposo que hi haurà modificadors per dificultat, no? O obligaràs a que determinades accions només es poden fer a un nivell genial?

Tinc curiositat per veure si el teu sistema serà bastant compatible amb el D20. Al cap i a la fi, les habilitats també van d'1 a 20...

Només una curiositat: com és que un personatge amb habilitat 20 no té un 100% de fer-ho genial?

Març 13, 2015, 02:33:09 pm
M'agrada que t'agradi.  :) 

Un personatge "mig" te un 87,5 % de possiblitats d'encertar una tasca "normaleta". Gairebé un 90%!!!  :o El que passa és que només un 12,5% de les vegades ho farà de forma Genial. Un 37,5% de vegades ho farà Normal i un altre 37,5 % de vegades ho farà Marginalment (encertarà per poc). A mi això m'agrada molt... En les partides de Runequest era molt frustrant veure com guerrers "normals" fallaven la meitat de les tirades... sempre sortiem amb la sensació de que érem uns inútils.

Bona apreciació sobre les probabilitats d'encert del 20. No són 100% perquè un 20 en un dau és un dau que automàticament no encerta , independentment de la teva habilitat. Ho vaig fer així per fer les coses més "interessants". De fet el 20 és una mica més perillós perquè obre la possibilitat de pífia... però això ja ho explicaré després d'explicar les característiques.

Hi ha bonificadors i penalitzadors que modifiquen la teva habilitat. Per això és millor tenir 20 que 19, perquè si et modifiquen l'habilitat amb un -5 amb un 20 tindràs 15 i amb un 19 tindràs un 14. La idea és no demanar un número mínim d'èxits per "encertar" sinó bonificar o penalitzar l'habilitat. Un cop feta la tirada els èxits et diran com de bé ho fas. De totes maneres, com que és un joc orientat a accions i no a objectius (mmmmm... això potser ho podria haver posat dins el criteri de joc simulacionista... ::)), potser que encertis l'acció però no ho facis prou bé per aconseguir el teu objectiu. M'explico: pots encertar la teva tirada d'atac i tocar l'enemic però potser no tens prou èxits per penetrar la seva armadura.

No crec que sigui gaire compatible amb D&D i derivats: no hi ha nivells, els punts de cop van totalment diferents, les característiques tenen un paper totalment diferent, el combat no te res a veure (enemics que a D&D te'ls ventiles en un tres i no res en 3d20 et fan suar bastant)... A priori, la conversió seria bastant difícil... però res és impossible  ;).

Sí que és molt compatible amb jocs de la família Basic Roleplaying: Runequest, La Crida de Cthulhu, Aquelarre... Només has de dividir les habilitats per 5 i fer uns quants canvis a les característiques i ja està. De fet, ho he estat provant i les aventures de Cthulhu i Runequest són més divertides perquè encertes més (degut a la corba de probabilitat) però sense ser desequilibrant. No fa falta posar 70% en escopeta al teu professor universitari per a que sobrevisqui... Sóc un gran Fan d'aquests jocs i la veritat és que funcionen millor amb el 3d20. Algun dia ho provarem i ja veuràs  ;)

Confesso que vaig començar a dissenyar aquest joc cansat de les "coses negatives" de Runequest... i això que és el meu joc preferit. Aquests "inicis" han estat determinants en el disseny, tot i que ara ningú diria que es basa en el RQ de tota la vida. No s'assemblen en res però comparteixen la mateixa ànima, per dir-ho d'alguna manera.

Què content estic de parlar d'això amb algú altre... Habitualment m'he de reprimir bastant  ;D

En línia
Vull acabar el meu joc de rol en vida. Algú sap on hi ha un temple budista? És per convertir-me... necessitaré unes quantes reencarnacions.
ROLAIRE NÓMADA

Març 13, 2015, 02:51:05 pm
En les partides de Runequest era molt frustrant veure com guerrers "normals" fallaven la meitat de les tirades... sempre sortiem amb la sensació de que érem uns inútils.

Què content estic de parlar d'això amb algú altre... Habitualment m'he de reprimir bastant  ;D

Sobre Runequest, has provat alguna vegada a tirar 3d10 i quedar-te amb els dos més baixos? No sé com aniria la corba de probabilitat... Crec que hi havia un joc que ho feia però no recordo quin.

Sobre no poder parlar d'aquests temes... T'entenc perfectament! La vida del dissenyador de jocs de rol és molt solitària  :'(

Estava pensant, oh! Talpimon, si valdria la pena dedicar un fil al disseny de jocs. De moment ja en som uns quants: en Gaelos, en JordiRPG, l'Elmoth, jo mateix...  Podria ser un fil general dedicat al disseny, amb sub-fils per cada sistema? Disculpa, potser dic una tonteria, no ho tinc molt per la mà, el tema fòrums...

Març 15, 2015, 06:34:16 pm

Estava pensant, oh! Talpimon, si valdria la pena dedicar un fil al disseny de jocs. De moment ja en som uns quants: en Gaelos, en JordiRPG, l'Elmoth, jo mateix...  Podria ser un fil general dedicat al disseny, amb sub-fils per cada sistema? Disculpa, potser dic una tonteria, no ho tinc molt per la mà, el tema fòrums...

No és una mala idea. Ara mateix preparo un espai  al fòrum pels dissenyadors de jocs rol. No crec que calgui afegir-hi més sub-fòrums per cada sistema, si s'indica bé cada tema a quin sistema pertany, no hi haurà confusió.

Moc els últims temes que són de disseny de josc de rol al nou espai.

En línia

Març 16, 2015, 01:04:44 pm
Moltes gràcies! :)

Març 16, 2015, 09:00:53 pm
Oh Gran Talp! Gràcies per la teva misericòrdia! Mereixes substituir al decadent Tsathoggua a les místiques cavernes de N'kai!  8)

Roger, pel que fa al D100 tirant 3d10 és més complicat del que sembla. Si es vol tirar 3 daus i agafar els més petits s'hauria de definir com es trien els més petits. Per exemple, si s'agafen els dos més petits sempre i els pots ordenar com tu vols, hi hauria números que no sortirien mai... Imagina que treus 6, 7 i 4. Doncs sempre sortiria 47, mai ningú triaria 74 o 76. Aquests números no sortirien mai... bueno, sí que sortirien però no els triaria mai ningú. Es podria fer... però queda una mica estrany perquè hi ha la mateixa probabilitat d'encertar tant si tens 71 com 76, per exemple.

En canvi si tires dos daus de desenes i tries el més baix, ja garanteixes que surten tots els números. En aquest cas, inflaries les probabilitats d'encertat per un % d'habilitat determinada d'acord al gràfic que adjunto. Una bona cosa d'això és que ho pots aplicar sense haver de reescriure les aventures publicades.  ;) Per exemple, algú amb un 50 % tindria un 74 % de possibilitats d'encertar.

Que consti que no ho he provat mai. Si ho féssim triant els més petits encara s'inflarien més les probabilitats però no les he calculat.

Que vagi bé!

En línia
ROLAIRE NÓMADA

Març 16, 2015, 09:27:37 pm
Mmmmmm... Ara se m'acaba d'acudir que sí que hi ha una manera de que sortissin números com 71 o 76... i és si es construeix un sistema de graus d'èxit tipus blackjak.

Per exemple, si com més alt és el número de les desenes millor ho fas... ja hi ha un incentiu per a que els jugadors triïn aquests números que no triarien mai... i llavors la cosa ja canvia.

Poso un exemple: si treus als daus 3, 6 i 7 en un sistema sense graus d'èxit el número que tendiria a sortir és el 36 (el més baix i en el que més jugadors encerten). En canvi, en un sistema de grau d'èxit tipus blackjack, podem trobar el següent:

1- si un personatge te 37% - 62%, al jugador li interessarà treure 36 o 37 (amb grau d'èxit 3) perquè sino no encerta;
2- si un personatge te 76% o més, al jugador li interessarà treure 76 (amb grau d'èxit 7);

I així... no sé si m'explico.

Fins aviat!

En línia
ROLAIRE NÓMADA

Març 17, 2015, 10:09:27 am
En canvi si tires dos daus de desenes i tries el més baix, ja garanteixes que surten tots els números. En aquest cas, inflaries les probabilitats d'encertat per un % d'habilitat determinada d'acord al gràfic que adjunto. Una bona cosa d'això és que ho pots aplicar sense haver de reescriure les aventures publicades.  ;) Per exemple, algú amb un 50 % tindria un 74 % de possibilitats d'encertar.

Sí, tens tota la raó, és millor amb dos daus i triar el més petit. Crec que la corba de probabilitat és millor. I també està molt bé aquesta altra idea que dius, que com més aprop de la teva habilitat millor és l'èxit.

Fent això mates dos pardals d'un tret: millores els personatges sense canviar el sistema, però fas que els millors tinguin millors resultats. No jugo gaire (gens) a RQ des de fa anys, però si mai hi torno crec que ho provaré així!

Octubre 23, 2015, 10:25:53 am
En relació a aquest tema, tot i que el tenim una mica abandonat  ;), precisament ahir estava mirant webs relacionats amb el sistema D100 i vaig descobrir que els d'Alephtar Games (que han publicat el suplement Merrie England pel Basic Roleplaying) faran un sistema d100 propi on es calcularà el grau d'èxit d'una forma ben original:

Si encertes i el grau de desenes és superior al d'unitats fas un crític i si no fas un normal. Això fa que si tens un 10% en una habilitat només faràs un crític si treus 10 (unes possibilitats de crític de l'1 %). En canvi, si tens 100 % treus un crític la meitat dels cops (10, 20, 21, 30, 31, 32... 90, 91,92, 93,94, 95, 96, 97, 98 i 99). És una forma interessant de donar una corba de probabilitat no lineal als graus d'èxit, tot i que la probabilitat d'encertar continua sent lineal.

Aquí us deixo la web del projecte (al news s'hi detallen altres particularitats):

http://www.ulule.com/revolution-d100/

Que vagi bé!

En línia
ROLAIRE NÓMADA